Skandic WT 550

Freppuno

Medlem
9 jan 2017
26
0
1
Stockholm
Ska köpa mig en skoter till fjällstugan, det kommer bli nästan uteslutande ledkörning med familjen i pulka. Tolkning med skidor mm. Marginellt med lössnö.
Dra längdspår och frakta lite saker till och från bilen.
Räknar med Max 30mil per år.
Ca en vecka nyår och en vecka påsk.

Har kikat lite på en -16 Skandic 550. Kan det vara något.
Är fläktkylning dumt?

Hur är den på led. Svårstyrda iom bredare band.
Tunga?

Har erfarenhet av en gammal Ski-doo trapper från 1980 med 600 matta. Totalt omöjlig att styra.

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Det låter perfekt! Tunga är de dock....inget att ha skoj på. Fläkt är idealiskt för era ändamål.

Freppuno

Medlem
9 jan 2017
26
0
1
Stockholm
Tack för svar.
Jo det är ju det med tyngden som jag grubblar på. Blir den för klumpig?

Jo men jag kommer köra så lite så att den drar lite soppa gör inget. Fläkt känns bra för ändamålet. Lätt att gå varm med vätskekyld.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Den här typen av maskin kommer inte att gå varm av den användning du tänker dig... de är gjorda för att kunna dra tunga lass i låg fart även på packad vårsnö (annars klarar man inte tunga lass) så kylsystemet är dimensionerat för det. På köpet får du dubbla effekten - och nästan halva bränsleförbrukningen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Jag tror du tänker klokt. Hade själv en likadan fast 600 ace förut. Trevlig skoter. Kör man så lite som du kommer den hålla sig fint i andrahandsvärde. Brukar säljas ut fjolårsmodellen helt nya av dessa till rätt kurs.