Skarva på Renegade 800 2010

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
JA som rubriken lyder,hur skarvar man på en Renegade XP snyggast/Bäst
vill ha den till typ 146-155",skenor vet ja att man kan byta hela skenorna eller skarva dom med eftermarknads grejjor men chassiet,hur gör man det snyggast vill att det ska se fabriksgjort ut,chassiet är svart

eller ska man byta matta,e främst lössnö egenskaperna som jag vill ha bättre

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
vill ha den till typ 146-155",skenor vet ja att man kan byta hela skenorna eller skarva dom med eftermarknads grejjor men chassiet,hur gör man det snyggast vill att det ska se fabriksgjort ut,chassiet är svart

Peronligen skulle jag nog byta skoter. men annars kolla in Blingfactory. säljer förlängningar till vettigt pris. har även en vinklad förlängning.

A

axelsson_vpg

vad har du får matta nu? Jag kör 44as, nerdrevad, vkitt och tikka burk. Tar sig fram bra i snön ändå..

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Byta skoter tänker jag inte göra,slanta upp det dubbla mot vad man får för den jag har till en nästan likadan skoter som e lite längre meningslöst,finns så mkt annat att lägga pengarna på när man har småbarn och nybyggd kåk.
sitter orginal mattan på den 44:s kammar 40,6*348,jag har också Vkitt och tikkaburk på min som det står under avataren,
Skarvningen av skenor det vet jag hur man gör och det var inte det tråden skulle handla om utan chassiet om jag uttryckt mig oklart,hur gör man detta på snyggast (osynligast)sett,kanske bara e å byta matta till högre kammar och skita i resten

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Nu är jag inte helt säker på hur tunneln ser ut på xp´n men när jag gjorde till min rev så gjorde jag 2 "gavlar" i 3mm alu som förlängde tunnelsidorna eller hur man ska förklara. Jag lät dom gå rätt långt fram på den befintliga tunneln för att få bra bärighet. Sen åkte jag till plåtslagarn och fick själva tunneltaket gjort, en platt alu plåt med nerbockade kanter som jag sen kunde popnita ihop med sidorna (gavlarna). Lämnade på pulverlack, innan jag nitade. Köpte nått konstruktionslim som skulle klara flera hundra kilo per kvadrat centimeter och sen var det bara att nita ihop allt. Om jag får säga det själv så blev det riktigt snyggt. Svart med rostfria nitar.

Kanske kan va nått, lycka till.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Jag skulle nog bara bytt matta till en 57mm och göra om stoppklackarna som på freeride 137 2012.
Jag personligen hade även montert smalare framvagn också.
Tror det blir svårt att få till en förlängning av chassiet som blir riktigt snygg.
Och sen få motorn att gå som den är tänk men de hade du fixat va om jag inte minns helt fel?

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Jag skulle nog bara bytt matta till en 57mm och göra om stoppklackarna som på freeride 137 2012.
Jag personligen hade även montert smalare framvagn också.
Tror det blir svårt att få till en förlängning av chassiet som blir riktigt snygg.
Och sen få motorn att gå som den är tänk men de hade du fixat va om jag inte minns helt fel?
Sitter redan en smalare framvagn på orginal,den e iallafall smalare än brorsans 08a
vart hittar man billiga 57 mattor då och hur ändrar man klackarna,finns de nån bild någonstans.nja de där me motorn,den går hyffsat bra å billigt men det skulle va kul å bromsa den å se hur mkt dom har lurat en på

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Byta skoter tänker jag inte göra,slanta upp det dubbla mot vad man får för den jag har till en nästan likadan skoter som e lite längre meningslöst,finns så mkt annat att lägga pengarna på när man har småbarn och nybyggd kåk.
Vet inte hur du menar...
Om du säljer maskinen och köper en Summit -10 så lär du inte behöva slanta upp dubbelt så mycket...
Även om du skulle behöva lägga 10" emellan så blir det billigare än att börja köpa mattor, förlängningskit, bygga om chassit...
Kylarna syns ju på ovansidan, så att förlänga så det ser original ut är nog svårt...
V-kit och burk kan man flytta över...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Är denna matta bara att bulta på eller måste man göra om nåt med tanke på kamhöjden på 59mm ? Borde bli en rejäl skillnad i draget från 44 mm som sittr där nu ?
Borde passa, men jag är inte säker, säkrast är nog om du kollar in i bandtunneln och vid främre kylaren och se hur mycket plats det finns över, xp:n ska väll mig veterligen inte vara speciellt trånga vid drivhjulen.
Har sett bilder på freeride modden någon gång i vintras, kan leta rätt på den om du vill.