Skarvning av elkablar till styret.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag har ett tag nu funderat på att höja styret lte på skotern men elkablarna till styret (hel/halv ljus, Handtagsvärmarna, stop knappen) är för korta för att det ska gå höja något nämnvärt.
Men idag när jag var på jobbet så fick jag en ide. Om jag skulle köpa såna kontakter som det sitter org på kablarna till styret och sätta dom på en liten bit kabel borde det väl fungera va?

Jag tänkte att då går de ju att ta bort om jag skulle vilja göra de lr göra dom längre på en väldigt liten stund.

Vad tror ni om den idén?
Här är en liten bild jag gjorde i Paint för att visa vad det är för sorts kontakter :)

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
#Klipp kablarna
#Skaffa en förlängnings bit + krypslang
#Löd (obs inge tjafs med kontakter)
#Dra krympslangen över o elda på lite

= Ser proffsigt ut, glappar inte + bara en skarvning!
Tanken var ju att de ska gå att ta bort de å göra om på nåra minuter om jag nån gång skulle vilja höja styret ännu mer.

Sen är jag sugen på ett rakt styre med en rejäl höjare men är lite osäker på om jag ska göra de då styret jag har nu är perfekt då det är stabilt, har en rem och klumparna där reglagen sitter är gjorda så att dom går som ihop med överdraget på styret..

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tanken var ju att de ska gå att ta bort de å göra om på nåra minuter om jag nån gång skulle vilja höja styret ännu mer.

Ja du löder bara på en förlängning på befintlig kabel från styret..

Vill du göra det grymt proffsigt, borra hål igenom styrhöjaren och styret.. Inga kablar (utom gaswire)..
Är nog inte så svårt ända problemet.. Man måste göra någon special borr :rolleyes:

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Vad är de för special borr du tänker på?

Som det ser ut orginal så syns enbart gasvire å broms röret (ja det är ett rör som går längs med hela styret ner till botten och där övergår de till en slang) tills man är längst nere då kommer dom fram under plasten som sitter runt styret :)

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vad är de för special borr du tänker på?

Som det ser ut orginal så syns enbart gasvire å broms röret (ja det är ett rör som går längs med hela styret ner till botten och där övergår de till en slang) tills man är längst nere då kommer dom fram under plasten som sitter runt styret :)
Tänkte om man skulle borra ett hål som är c:a 6" (15cm) långt... ;)
Låång borr behövs då, c:a 7-8cm..

Men så overkill skulle inte ens jag fundera på att göra de

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Tänkte om man skulle borra ett hål som är c:a 6" (15cm) långt... ;)
Låång borr behövs då, c:a 7-8cm..

Men så overkill skulle inte ens jag fundera på att göra de
Okej, såna borrar man har vid svarvning då som exempel :)

Jag tror jag ska beställa en 2'' lr 3'' höjare från bengan. då är den redan ihålig å jag behöver bara liksom fila ett par skåror för kablarna där uppe å nere så får jag in dom så dom inte syns så väl :)

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Skarven blir alltså bara drygt 5-8cm? Det är ju klart möjligt som du tänker att sätta en kontakt i varje ände för att enkalt kunna sänka styret igen. Men bara kontakterna blir ju drygt 5 cm så det blir en väldigt stel och klumpig del av kabeln... Med en så förhållandevis kort skarv kan då nog skarva kablar genom att löda ihop dom direkt och bara sträcka kablarna in i hållarn (om du nu som jag drar dom genom där) för styret om du skulle ta bort styrhöjarn.

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Då gör man kablarna i den längd man max skulle ha styrhöjarn på,och ska man ha den lägre så finns det alltid buntband+tejp eller krympslang.
Varför göra det krångligt för sig med en massa kontakter

Sen är jag sugen på ett rakt styre med en rejäl höjare men är lite osäker på om jag ska göra de då styret jag har nu är perfekt då det är stabilt, har en rem och klumparna där reglagen sitter är gjorda så att dom går som ihop med överdraget på styret..

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Skarven blir alltså bara drygt 5-8cm? Det är ju klart möjligt som du tänker att sätta en kontakt i varje ände för att enkalt kunna sänka styret igen. Men bara kontakterna blir ju drygt 5 cm så det blir en väldigt stel och klumpig del av kabeln... Med en så förhållandevis kort skarv kan då nog skarva kablar genom att löda ihop dom direkt och bara sträcka kablarna in i hållarn (om du nu som jag drar dom genom där) för styret om du skulle ta bort styrhöjarn.
Jo, har kommit på bättre tankar nu :) De kommer nog att bli så att jag löder på en liten skarvbit på 2-3'' med krympslang :)

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hum,

Ska inte gå in något på hållfastighet, men nej, det kommer inte göra något åt hållbarheten..

Iallafall inte för 95% av alla här inne..

Resten som antingen kör FSX lr Snowcross bryr sig nog inte så mycket om stilrenhet

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Borra i ett styre å sätt det sedan i en press och pressa. Gissa vart det kommer smälla av

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Näe, det är därför det smäller av styrkronor å lite sånt ibland när folk kraschar. Borrar man i styret så kan det smälla av i en lite hård landing efter ett hopp.

Men ni gör som ni vill, tycker ni att det känns säkert så är det ju bara att borra på