Ski-doo 440 med en Ockelboo Rotax 503 motor projekt

Liqqan

Medlem
1 nov 2007
12
0
1
Örnsköldsvik
Tjena
Jag har inte hållit på så mycket med skotrar innan men fick 2 st skotrar ìfjol av en vän. En ski-doo 440 och en Ockelboo 6000. Nu är det så att Ski-doo motorn inte startar(nått mysko fel) och är förmodligen skrot, så jag slängde över motorn från Ockelbon som är en Rotax 503. Den passar i motorfästet i ski-doo direkt men funderar på några saker.

Fråga 1:
När jag körde ifjol i lössnö så gick det skit. Kan man svetsa dit nån sorts förlängning på bandtunneln för boggien så att bandtunneln kommer högre upp? Köra bara i lössnö då det inte finns mycket leder häromkring där jag bor.
Om man kan göra det måste man svettsa fast en förlägning både på främre och bakre "stötdämpare" i boggien då och sänka ner hjulen uppe i bandtunneln eller kan man bara svetsa fast ett fäste i bakre stötdämparen?

Fråga 2:
Kommer det att ge mer kräm av att byta ut 440 motorn mot 500 kubikaren eller blir den bara starkare men slöare? När jag hade byt ifjol så gick den inte hela vägen upp på variatorn, utan bara halvägs ungeför(drog ett streck med en tuschpenna och bara halva sträckte nötes bort). Hur gör man för att fixa ett sånt problem?
Är det bara att sträck/slacka på variator remmen eller hade det något med vikterna och fjädrarna att göra?

Fråga 3:
Har läst lite om attackvinkel på en skoter här på forumet men har nog inte riktigt fattat det hela. För att få skotern att gå bätter i lössnö ska man ha mer tryck på mattan eller? Får man mer tryck genom att höja upp bandtunnel(sänka boggien) eller hur menas det?

Fråga 4:
Får jag igång motorn att fungera bra nu när jag får dom nya packningar, remmar m.m som jag beställt och kommer på 3-4 dagar till så tänkte jag höja bandtunneln(sänka boggien) och byta ut bladfjädersystemet på framvagnen mot ett hemmagjort nyare stötdämpare set, byta huv, bukplast, såga upp bandtunneln fram för att få in en ny matta med högre kamma m.m. Helt enkelt göra en riktigt rolig leksak som går bra i lössnö och man inte är rädd för att köra sönder. Är händig och tycker det är kul att bygga och greja men tänker inte lägga ut 50k på en ny skoter.

Så frågan är, går det att göra en lössnö monster med dom förutsättningar med mitt chassi och motor eller är det en döfödd ide från första början?

Tacksam för svar och framför allt hjälp :D

PS: Om det nu är möjligt är det en stor chans att man gör ett projekt av det hela och lägger ut här så ni får ta del och komma med råd om det hela ;)

OK....kanske blev lite överdrivet med text men men, är inte perfekt! Ser även nu att man kanske skulle laggt posten i tekniksnack också...skit.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag fick för mig att detta gällde Everest 440, och skrev detta:
Hade en Everest 440 -79 en gång i tiden, höjde den genom att sänka bakre boggiefästet (ev. borra nytt hål nedanför det gamla främre också..), eftersom bakfäjdrar "ligger mot fotstegen" så fick det tillverkas en bracket för dessa också.
Här ser du själva höjningen: http://hem.bredband.net/b480341/everest1.jpg
Och här syns hur hög den blev efteråt: http://hem.bredband.net/b480341/everest2.jpg

Ursäktar taskig bildkvalité, gamla foton som är skannade med en sunkig scanner :)
 

Liqqan

Medlem
1 nov 2007
12
0
1
Örnsköldsvik
Intressant, så behövde man göra brackets fram också eller räckte det med bak? Ska ta och testa det där, men kommer dock att höja den säkert 6 cm till iaf. Hoppas bara att jag får dit boggien igen sen. hehe :p

Helt korrekt, en Ski-doo Everest 440, missade nått ganska viktigt där ^_^

Ska se om jag inte kan ta några bilder på "skräpet" som ligger lite överallt så ni får se hur stökigt det kan se ut :D

Btw, kollade idag och såg att jag hade tagit variatorn från rotax 440 motorn och satt den på 503. Kan det vara därför som den inte gick hela vägen på på variatorn?
 
Last edited:

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
om du vill komma nånstans i lössnön ska du inte röra infästningarna på boggien!
Ta istället och slacka på främre balataremmen lr ta bort den helt!
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
ta absolt inte bort balataremmarna för då blir du matt och boggielös
använd variatorn till 503an i stället
är det en 503 eller en 503 skandinavia?
 

Liqqan

Medlem
1 nov 2007
12
0
1
Örnsköldsvik
Haha, hade glömt bort att jag skapade denna tråd. Sökte på google nu efter liknande trådar då bygget stannade av ifjol :D

Håller på att få ny lokal för detta(8x20m stor nybyggt garage) så har blivit sugen på att sätta igång igen. Ska även in med en porsche 924 hit och ev. en hotrod(oyes).

Har funderat lite på det här och hur blir igentligen med "utväxlingen" på skotern med en 503 motor? Tänkte iom att 503 suttit i en arbetsskoter, kommer den då gå sakta och bara vara stark eller hur funkar det igentligen? Har det med storleken på drivhjulen, sekundär variatorn osv?

Ska nog testa att kanske dra dit den gamla variatorn...men har för mig att den var skrot. Ska fräsa till ett nytt motorfäste då det gamla var så att säga ej fräscht.

Nog måste jag väl kunna fixa nya infästen för mattan? Så länge man vägen av skotern någorlunda.

Tänker bygga en helt ny front med upphängning, skidfästen m.m så man kan komma fram i lössnön istället för att plogga sig fram ^_^
Sen även så bygger jag om tunneln då den inte är lössnö vänlig direkt.

Iaf, ska se om det inte kommer komma igång inom en snar tid när man flyttat ut alla grejer till garaget. Ska nog sätta mig ner nu och fundera hur all svetsning och skärning blir. En ritning på bygget ska med andra ord skapas :D