Ski doo 600 e-tec renegade 10 vs Lynx 600 e-tec 2010

patteman

Medlem
16 nov 2009
8
0
1
Umeå
Hej (Mitt första inlägg och ny användare här på forumet)

Ok, rätt långt rubrik.. men i alla fall.

Har nu sålt min skoter till förmån av att köpa en ny.

Sitter i valet och kvalet av att välja mellan dessa två maskiner. ( i-landsproblem, jag vet)

Ena dagen vill jag ha ski doo andra Lynx osv..

Min bakgrund

Har en fru (som också gillar att köra) samt två barn som är med 50% av fallen vi är uppe och kör och då vill dom åka i pulkan. Vi kör mestadels i fjäll med allt vad detta innebär.

Jag själv är mer en aktiv förare tex, små hopp, snabb ledkörning, klättra osv..

Vilken skoter av dessa skulle ni vilja? gärna att ni svarar med kommentarer om varför.

Kollat priser på dessa och fått offerter ( ski doo 120´000:- inkl rem + bukskydd) (Lynx 119´900:- inkl rem + bukskydd)

Mvh Patrick

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
vad de gäller rubriken är den i princip perfekt.den visar oss vad det handlar om till en viss del:) kunde även lägga till tex. vilken ska ja välja? skidoo eller lynx osv....

till topic då. är de en kort lynx du kikat på eller en xtrim?..
när de gäller att köra med pulka osv så har ju en renegade en fördel då den är lite längre och funkar bättre om de skullle bli lite snö..vad de då händer när du själv ska hoppa på denna då är att om du ska hoppa,köra hårt på led så tkr jag själv inte renegade dämparna räcker till utan div. omschimsning osv..

då är ju den korta klart överlägsen..men om jag hade sen fått bestämma vilken maskin de än blir så hade ja lagt på en 44mm matta på maskinen för att få bra snöegenskaper..

om du väljer mellan skidoo eller lynx men "samma" modell så hade ja nog valt lynxen...
varför vet ja egentligen inte, har haft en XP förra säsongen och var riktigt nöjd med den.vad som har avskräckt mig från skidoo var rem slitaget.visserligen har ja inte haft de problemet på RSen ja hade.men standardmaskinerna verkar ha de problemet kvar.dock har de ju kommit div. momentstag som ska lösa detta.men vill man ha en färdig skoter om man säger så så är nog lynx helt klart överlägsen skulle ja tro:)

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
håller med pro fxr. skulle själv också valt lynxen pga fjädringen är så överlägsen på dom. och jag tycker själv att lynxen har ett snyggare utseende. känns som lynx är mera skoter än vad ski-doon är.

patteman

Medlem
16 nov 2009
8
0
1
Umeå
Tack för alla snabba svar.

Som du Pro Fxr frågar så gäller det den korta lynxen. (Både jag och sambon tycker den ser estetiskt bra mycket bättre ut.)

Något vi reflekterade över båda var att lynxen känns och upplevs "smalare" över dynan samt att man sitter lite högre upp vilket kändes bättre för oss båda.

Känns dock lite dumt att betala för en ny skoter och sedan börja med att utrusta den efter konstens alla regler och pengar.

vill hitta den "perfekta" skotern för oss.

Fördelar så här långt som jag ser det på respektive skoter

ski doo 600 e-tec renegade
+ drag, elstart, längre
- "dålig" matta (hört av flertalet ägare), lägre sitt ställning samt bredare dyna

Lynx 600 e-tec (korta)
+ Högre matta, smalare och högre sittställning snyggare
- ej elstart, kort? (sämre att dra pulka?)

eller ska man göra en ko vändning och köpa en 2009 lynx 600 ? och vänta på att det kommer en 800 e-tec ?