ski-doo 800

hunt

Medlem
22 mar 2012
26
0
1
hej!
av ren nyfikenhet undrar om det är sant vad jag hört att ski-doo länge har haft problem med 800 motorerna.
är det sant? och i så fall vad är det vanliga som händer?
många har avrådit mig att köpa 800, har jag blivit lurad eller är detta sant?
berätta gärna!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.529
409
83
Malå/Adak
Alla nyare Rotax har samma problem och de är de fettsmorda ramlagren som man helst ska ha upp och fetta om med ett par års mellanrum, i övrigt är väl Rotax 800a varken bättre eller sämre än nån annan.
 
W

Wettainen

Fruktansvärt roliga maskiner när dom väl håller, jag blev själv avrådd att köpa en rotax 800 men jag gjorde det och fick lida pin, blev 11mil denna säsong.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
dom har problem ja, men vet även av en som gått 1200 mil (700) och är orörd, och vissa havererar redan efter 4-500 mil. bara man kollar insugsgummina och håller lite koll bakom primären så att det inte kommit ut fett där så är det ganska säkert. alla märken kan haverera och skotrar är som byggda för att dom ska rackla
 

hunt

Medlem
22 mar 2012
26
0
1
okej som jag förstår är det speciella problemet att man måste fetta ramlagren annars är det som andra maskiner med olika fel, eller?
är det likadana problem med 600 och 700 och med alla årsmodeller?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du borrar upp smörjkanaler och sprättar tätningar på packboxarna, så att lagren smörjs av tvåtaktsoljan istället för av fett, så har du löst det så kallade "problemet". Jag tror det var Melmaq här på forumet som lade upp en del bra bilder på hur han gjorde.

Var inte rädd för dessa motorer, dom är helt otroliga när allt snurrar som det ska. Men läs tråden som _Marcus länkade till, det finns en del matnyttigt.

"Problemet" gäller alla Rotax serie 3, dvs även 600 och 700, däremot verkar 800'an drabbas mer. Om det är pga högre effektuttag eller att det finns fler piskade 800-maskiner på marknaden låter jag vara osagt...
 
W

Wettainen

Re: Sv: ski-doo 800

Om du borrar upp smörjkanaler och sprättar tätningar på packboxarna, så att lagren smörjs av tvåtaktsoljan istället för av fett, så har du löst det så kallade "problemet". Jag tror det var Melmaq här på forumet som lade upp en del bra bilder på hur han gjorde.
Här är den.
[video=youtube;gejt9ZxbG7w]http://www.youtube.com/watch?v=gejt9ZxbG7w&feature=channel[/video]

Det är typ beroende på hur maskinen har används, en kille som har likadan skoter som jag har fått ca 800 mil på mätaren och han har bytt kolvar 1 gång och inget annat, på min gick lagrerna första gången på 290 mil och andra gången på 430.
( på 290 mil hade jag ej skotern ), men på 430 mil så var packboxarna hela så jag undrar vart fettat har tagit vägen???
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Otroligt hjärndött av dom att avråda dig från att köpa en Rotax 800.
Kanske. Grejen med rotax är att man kan förutsäga att efter 500 mil så är risken hög att nåt händer. Detta är välkänt och inte ovanligt. Men å andra sidan har rotax inga oväntade fel (läs: assault 800 -09) där det kan börja spruta kolvar eller mappas om 3-4 ggr på en säsong.