Ski-doo blizz 5500

Blizzard5500mx

Välkänd medlem
7 sept 2008
122
0
6
Ställdalen
Tjenare, Snart skramlar Blizzarden igång ingen:)
Någon som vet hur många hästkrafter de är i den? (Ski-doo blizzard 5500 mx 1982)
Samt om någon vet hur jag kan få den starkare och snabbar för inte allt för stora pengar?:) MvH Robin
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
mitt tips för att få den rappare är att konvertera till vätske och slänga in en 583:a eller liknande. 503:an går att trimma men du kan inte göra så väldans mkt innan du får problem med varmgång och det minsta lilla du gör på den så måste du se över bestyckningen.

(Då menar jag inte om du plockar bort rutan, stänklappen och slänger på handskydd)

Däremot en fläskig turbodekal kanske kräver en ombestyckning ?!?
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Jag såg att det låg ute en 583a för drygt 4000 på blocket. Men annars så kan du ju slänga på nå pipor och dubbla förgasare :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Blizzarden är en ball vintage skoter och du får nog mkt roligt för 2500:-

Men i min värld så krävs det lite av en entusiast om man ska plocka effekt ur dom.

Som du va Nordda?
 

Blizzard5500mx

Välkänd medlem
7 sept 2008
122
0
6
Ställdalen
Okej men har funderat lite, Och jag skippar nog "trimningen":p Och behåller den orginal, vi har fler skotrar jag kan bus köra med hemma:p

Men Lite Sportluftfilter ska på och nya munstycken, och kanske nytt drev:p Tack ändå :p Hare
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Blizzarden är en ball vintage skoter och du får nog mkt roligt för 2500:-

Men i min värld så krävs det lite av en entusiast om man ska plocka effekt ur dom.

Som du va Nordda?
hehe...försöker bara hålla min hel jag men det går ju som det går. Ska börja på helrenoveringen nån gång då jag får tid och plats. Tänkt att rustas upp i orginalskick med nya dekaler fast svart bukplåt istället för vit/grå.

Kolla om du kan få tag i dubbla pipor! Lynx 3300r hade en 503a med dubbla pipor ;)
Ja fick tag på såna en gång men hade inte tillgång till svets eftersom man måste bygga om dom för att passa chassiekonstruktionen.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Okej, men jag tror du klarar dig med den effekt du har :) skulle du vilja ha mer så får du väl köpa ny skoter elller lyfta i en större motor
 

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Okej men har funderat lite, Och jag skippar nog "trimningen":p Och behåller den orginal, vi har fler skotrar jag kan bus köra med hemma:p

Men Lite Sportluftfilter ska på och nya munstycken, och kanske nytt drev:p Tack ändå :p Hare
Nya munstycken kommer nog inte ge mycket. inte lönt att ge skotern mer soppa och luft när cylindervolymen är så liten. du kommer säkerligen få en blöddrande skoter som går väldigt dåligt på låga varv och soppaförbrukningen kommer att stiga. tycker hellre att du tar å dreva ner den nån kugg så du får bättre axx och fixar variatorerna så skotern inte övervarvar. lättaste och bästa trimningen tycker jag personligen.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Håller med Blizzard467 ... Det finns för lite att hämta med sportluftfiler och bestyckning. Men var försiktig om du laborerar så att den inte går varm och skär ..