Ski doo citation 4500

KalleN92

Aktiv medlem
6 nov 2008
62
0
6
Luleå
Tjenare ! nu är det så att jag har just köpt mej en citation 4500 som gick dåligt å så.. men fått den att gå bra nu! :D gamla kondensatorer och brända brytare, Men nu undrar jag hur mycket olja och vad för olja ska man ha i Kedje huset ? vet inte om det heter kedje hus men det som sitter på höger sida då du öppnar motor huven? står en lapp att man ska kolla olja i den är nog inte gjort på 15 år ?! så vad för olja och hur mycket olja ska det vara? har googlat runt men hittar inget? :/ Såå Tack på förhand! :D :ciao: jag bjuder på stav fel :)

EDIT kom på att man kanske ska smörja fler ställen? några förslag? tex i styrningen kankse nått i boggin? eller? :S

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Tjena! du kan köpa statoils gearway tror jag den heter, 75w90 eller nått sånt är det.
Sen borde det finnas en oljesticka i kedjehuset där du kan se hur mkt du ska ha i, men det brukar vara runt 3dl. Se till så att kedjan är spänd också, spänn skruven ska du endast dra åt med handkraft. sen borde det finnas smörjnipplar både i boggin och i framvangen, kolla över det! Lycka till!

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Det sitter inte en sticka på dom utan en nivåplugg nertill. Men fan vilken rolig skoter det där är. drifta pålederna är inga problem :) körde ifrån min polares mach z på en kurvig led. :)

KalleN92

Aktiv medlem
6 nov 2008
62
0
6
Luleå
Tjenare igen ! tack för alla svar har fixat det med oljan och all smörjning och det . men nu äre så att den har börjat gå dåligt -_- misständer på vänster cylinder ser även ut att ha gått varm på vänster cylinder (topp packningen är det bort brända bitar på ;S) någon som vet? nya brytare å kondensatorer , Dock var dom redan lite grillade så filade dom och bytte spolen som sitter bakom svänghjulet (hade en liggandes) han gick bra ett tag sen börja den lite smått me Möööö ;S och det är Skarpare gnista på högra cyludnern än vänstra cylindern... SÅåå någon som vet någe? :bawling: