Ski-doo Everest drivaxelbyte

Liqqan

Medlem
1 nov 2007
12
0
1
Örnsköldsvik
Hej!

Har en fundering till er som förmodligen är mer insatt än jag i "skoterhistoria".

Har en Ski-doo Everest som jag tänkter byta matta på och då även drivaxel men har ett problem.

Finns det någon nyare drivaxel som passar i drevet i kedjehuset på Everesten?
Är alla drivaxlar likadana på den delen som sticker in i kedjehuset som drevet sitter på(Kan jag bara köpa vilken drivaxel som helst)?

Får jag bara tag i en drivaxel som passar så kan jag trixxa dit med fästen på något viss sen. :)

Med Vänliga Hälsningar

Liquid

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Du måste ha en drivaxel som är till förhållande till mattans delning, annars kuggar den över när det går tungt, eller om det är för stort mellanrum så missar den tänderna i mattan.

Vilken årsmodell är det förresten?
För har för mig att den driver i hålen Everest 500 och 464, och dom äldre förstås, bara dom nyare som har tänderna inne i mattan.
Annars kan du konvertera över till det om du tycker att det är bättre.

Liqqan

Medlem
1 nov 2007
12
0
1
Örnsköldsvik
Det är en Ski-doo Everest 1972(Stod det på mattan som jag plockade lös). :)

Den nya mattan som jag ska sätta på är 307x38x32 med 2,52 delning.

Men du menar att drivhjulen måste passa mattans delning, inte drivaxel?
Drivaxeln kan väl inte göra så att det kuggar över, det måste väl ändå vara drivhjulen det beror på?

Men det jag funderar över är om drivaxeln från en modernare skoter passar i det äldre drevet i kedjehuset? Skiljer utformningen på själva delen på drivaxeln som går in i drevet mellan märken, år osv?

Mark

Medlem
26 jan 2011
26
0
1
du menar om splinesen på alla drivaxlar är likadana, och om att diametern på axelstumpen som går in i kedjehuset är samma på alla drivaxlar? :stupid:

Kan dock inte svara på om alla har likadana splines, eller har samma diameter, däremot tror jag inte det skiljer mycket på diametern. Men tror det är det du pratar om iaf :cool:

Last edited:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Vet någon skoter som har en rund stump man sätter in bara, men den är som plattad så det ser ut som en halvmåne nästan.
Vet inte märke eller nått sådant, men jag vet att det finns för att hittade en sådan drivaxel i min farbrors skrothögar när jag letade efter grejer till min kusins skoter.
Har även sett en som är 6 kantig, inte med splines, bara 6 kantig.