Ski-Doo Mach 1 R - 99 el Ski doo Formula 500 Rave -98

MP_Swede

Välkänd medlem
31 dec 2008
178
0
6
Bålsta
Snälla hjälp mig att välja, ge gärna lite fördelar alt. nackdelar för båda.
Ski-Doo Mach 1 R - 99 el Ski doo Formula 500 Rave -98

Tack på förhand.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Det är en grym skillnad på dessa två skotrar.
Den direkta frågan blir till vilket användningsområde du kommer bruka din skoter?

En Mach 1, är en snuskigt snabb maskin, med mycket potent motor.
Formula 500an är dock en betydligt beskedligare maskin.

Finns massvis att skriva om dessa två.

Som sagt, användningsområdet kommer till 99,9% sannolikhet avgöra detta val.

MP_Swede

Välkänd medlem
31 dec 2008
178
0
6
Bålsta
Jag kommer troligen inte att köra så långa sträckor men jag vill köra lite bus på isen + att jag kommer ha med mig sonen på lite rolig åkning.

Jag har aldrig haft en skoter tidigare och jag vill inte meka med den utan jag vill bara åka och lämna in den under sommaren för service :D

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
formula 500 är ingen lakeracer men den hänger med på leden. Byt ut orginalmattan så kommer du få en rolig skoter. Man får iallafall i en 34mm matta vet inte om det går med 38mm.
Med ett variatorkit så blir den riktigt rolig också. Bensinsnål är den med.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Det låter som du ska gå på Mach 1an tycker jag.
Om du ska åka runt på sjön, skjutsa pojken lite osv så är en motorstark maskin ett vettigare val enligt mig.

Vill du veta mer om Mach 1, ställ gärna frågor så svarar vi så gott vi kan.

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
Jag har aldrig haft en skoter tidigare och jag vill inte meka med den utan jag vill bara åka och lämna in den under sommaren för service :D[/quote]

det här låter mer som en formula 500 tycker jag......

MP_Swede

Välkänd medlem
31 dec 2008
178
0
6
Bålsta
Härligt med forum och folk som kan saker så att nybörjare som jag kan fråga :)

zapswe, slår huvudet på en väldigt bra spik för om man behöver meka mycke med Mach 1'an så måste jag nog välja bort den även om den ser otroligt kul ut.

Jag hittade också denna på blocket,
Ski-Doo Grand Touring -98
http://www.***********/vi/19474405.htm?ca=6_s

Kan det vara ett bra alternativ ?

PS! Jag måste fortfarande kunna busa på isen utan att det blir tråkigt efter ett par minuter :rock:

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Ska du leka i snön så rekomenderar jag en Formula 670 istället för 500an! Mach 1an är ingenting man självmant åker i 1 meter puder med.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
En bekant hade en sån grand touring som du länkade. Jävligt fin motor vill jag säga, den gick jävligt bra också. Tror inte han behövde göra nånting i motorn. Dock är det ju inte pudermaskin om man säger så

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Denna Artic Cat Pantera 1000-00
http://www.***********/vi/19647258.htm?ca=6_s
Kan man kompensera med att denna har 1000cc eller blir den för tung när jag vill leka?
Det sitter ju en trippel i men då har du ju även 172hk underhuven. Den här även en massa utrustning som lägger på mer vikt, så jag skulle tro att den blir lite för tung om du ska leka. Men Kolla på en Thundercat 1000. Samma motor.

Thundercat´en funkar bra även om de blir lite djupare snö. Inga problem att leka med en sån.

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
jag menade inte att mach1:an skulle vara en sämre skoter än formula 500:an,dock så är det en enklare konstruktion(tvåcylindrig,enkelpipa o.s.v)på 500:an-och i mina ögon en lämpligare första skoter.försäkringen torde vara mycket billigare också.
ingen av dom är något vidare i bottenlöst puder,men formulan är säkert 40 kilo lättare-det mesta över skidorna,så den är nog snäppet bättre även där.
90 hästar räcker ganska långt faktiskt.

MP_Swede

Välkänd medlem
31 dec 2008
178
0
6
Bålsta
Jag ska åka och titta på en Ski doo mxz 550f -04 drygt 900 mil.
Jag har läst att många rekomenderar denna istället för formula 500.
Men Formula 500 har nästan 30Hk mer än MXZ'an.

Varför är MXZ'a bättre eller är den inte det ?

MP_Swede

Välkänd medlem
31 dec 2008
178
0
6
Bålsta
Tack för hjälpen alla.
Vad blev det till slut då :hmmmm:

Jo en Ski-Doo MXZ 500 -98 580 mil för 24.500:-

Jag hoppas och tror att detta var ett bra köp, den är ruskigt pigg.
Med sonen bakom så ställer den sig upp när jag ger gas så dessa 90 Hk ska nog räcka ett bra tag då jag inte kommer köra så hårt.

:beer:

PS! Finns det någon som vet om man behöver göra något speciellt med denna Skoter eller om det bara är att tuta och köra.