Ski Doo Mirage

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tjenare!
Ännu en värdelös tråd av mig, men ändå! :hmmmm2:

Håller på med ett skolprojekt och jag har valt Ski-Doos historia som mitt ämne.
(vilket var ett dumt val)
Men jag skulle gärna vela ha lite information om Ski-Doos "bil" Mirage, om hur den ser ut och så vidare.
Har sett den i ett nummer av Snowmobile för länge sen men inte hittar jag den tidningen nå mer...
Om det finns bilder nånstans vore det ju toppen! :biggrin1:
Har försökt googla men får bara upp Moto-Skis Mirage.

Jag vet att den skulle ha en 4-taktare men om den var från Ford minns jag inte, och den skulle kunna rymmas 4 personer också, den skulle vara utrustad med radio och är en "stängd" version av Eliten.
Och bara en version har tillverkats och det var för att visa upp maskinen tydligen, för 1980s modell program eller nått?

-tack på förhand allesammans! :becky:

R

RevMan

det enda jag har sett av miragen är i den här boken.

tror det står lite om mirage 2 i den också den masinen har jag sett i verkligheten på bombardiermuseet.

finns ju lite annat roligt också i ski-doos historia tex. double eagle

Last edited:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
ja, så långt vet jag, men sen började bombardier ju göra egna fordon med gummi band, tidigare versioner hade band av stål och var för klumpiga och alldeles för tunga för terrängen, därför utvecklade han b7an till 1936 och släppte den 1937 för marknaden.
sen 1948 började han arbeta med ett helt nytt fordon, ski doon, ett litet trä kar med en liten 4 taktare, ett gummiband med rull boggie och 2 skidor fram för styrning.
det gick sitta två i den men den hade inget säte bakom föraren. Även den finns på museet.

Jag är klar med allt annat än miragen, tycker det är en viktig modell att ta med i projektet, för det var ett helt nytt koncept på den tiden.