Ski-doo MXZ 500ss eller Yamaha SX Viper ?

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Tjena

Jag har ännu inte någon egen skoter tyvärr men jag sparar frenetiskt till en.
Då får man under tiden göra det bästa av situationen och hyra en, å dit jag ska i påsk (Lofsdalen) så finns det 2 alternativ för mig:

* Ski-doo MXZ 500ss, med REV-chassit, 600cc och ca 100 kusar

* Yamaha SX Viper, Trippel maskin, 700cc som levererar ca 140 (?) kusar

Vad skulle ni som har kört nån/båda av dom här rekommendera ?

För övrigt så är jag ingen rookie, jag har bara inte kört nån av dom här modellerna.

/ Fredrik

Last edited:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Vipern är en 700cc som levererar ca 120 vilda hästar ;)

Jag skulle ha tagit Vipern. Jag har ägt en och det är hittills den bästa skotern jag har haft(har inte hunnit köra F6an). Du har bättre körställning på Reven helt klart men allt annat talar för Vipern. Iaf i mina ögon.

Du har myycket bättre hållbarhet på Vipern än på Reven.
Med lite fix på Vipern så går den minst lika bra i puder om inte bättre än Reven.

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Tror dock inte han är så intresserad av att ställa sig o fixa till en hyrd skoter. Hållbarheten lär väl inte heller spela så stor roll.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Tror dock inte han är så intresserad av att ställa sig o fixa till en hyrd skoter. Hållbarheten lär väl inte heller spela så stor roll.
Hur menar du nu ? Vem vill köpa en skoter som man måste lägga ner massa pengar på rep kostnader på ?

Alla Ski-doosar racklar inte, vissa går hur fint som helst. Men Yamaha slår för det Ski-doo när de gäller hållbarheten. Det ändå fel ja har hört om Vipern är att den kuggar över(gjorde inte min)och att nått fäste i boggien kan gå sönder. Kommer inte ihåg vilket.

Det man behöver göra för att få en Viper att gå bra i puder är. Andra medar och som till alla andra skotrar så en bra matta + non-slip.

Jag tycker att så fort nån frågar om man ska välja tex ski-doo eller Yamaha som i de här fallet så säger nästan alla. Ski-donn pga modernare körställning, sen inge mer. All
Yamaha har mycket bättre motor än Ski-doon. Bara spänna dämparna på Vipern så funkar dom huur fint som helst. Vet jag av egna erfarenheter.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Vipern solklart! Vrf? Snygg, trippel och allmänt grym skoter, för inte tror man att det bara är 120 hästar i dom efter att man har provkört en. Och du kommer knappast att ångra dig!

R

Robin

Reven, bara pga chassi och körgläden gämfört med vipern.

Annars förespråkar jag verkligen inte ski-doo trots att man står som ägare till en :S

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
okok, får tacka för alla tipsen.. har fortf. inte bestämt mig x)

men hur mkt skiljer det i vikt på dom här två, nån som vet ?
jag tänkte just för hanteringens skull om man vill leka lite i lös snön el så..

den lättaste skotern jag har kört hittils är en polaris RMK trail 550, den va otroligt lätt körd enligt mig.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
okok, får tacka för alla tipsen.. har fortf. inte bestämt mig x)

men hur mkt skiljer det i vikt på dom här två, nån som vet ?
jag tänkte just för hanteringens skull om man vill leka lite i lös snön el så..

den lättaste skotern jag har kört hittils är en polaris RMK trail 550, den va otroligt lätt körd enligt mig.
Vettefan hur mycket det skiljer, 20-30kg?? Men iallafall är ju reven en generation nyare så att säga! Du har mycket bättre körställning

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Reven, bara pga chassi och körgläden gämfört med vipern.

Annars förespråkar jag verkligen inte ski-doo trots att man står som ägare till en :S

Bara viper motorn får ju en att le i veckor :D
Körställningen är dock sämre...
Men är det trippel pipor på den lär den gå hååååååååååårt.

Vipern är grymt lättkörd.
Vill du vila ryggen på ski-doon