Ski-Doo Mxz 600 neo 40hk

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.340
1.152
113
Stora Blåsjön
Tänkte starta igång ett nytt projekt.
Köpte mig i helgen en ny Ski-Doo mxz 600 neo 2024.
Som säkert många vet så är det en rejält nerstrypt variant av 600efi motorn i denna. Ger ca 40-45hk.
Så jag har nördat ner mig lite i denna motorn för att hitta skillnaderna på de tre olika 600efi motorerna. 40hk, 55hk och 85hk.
Och tanken är att denna ska ”trimmas” rejält från sina 40hk.
Till en början ska den tas till 85hk+ med hjälp av en trimpipa, ecm, spridare och gashantag. Men det skulle va kul att kunna ändra bränsle och tändnings mapparna i databoxen så man kanske kan få en typ 110-115 hk med hjälp av lite portning.

Nyss inkommen i garaget efter en provkörning för att känna hur den känns.

Bort med huv mm för att byta pipa.

Som man ser så sitter det ingen pipa på denna motor för att få ner effekten. En ny SPI pipa införskaffades då den gick att köpa för samma pris som en beg originalpipa för 85hk versionen. Sen lovar de +8hk med denna på topp, får väll se om det stämmer men kanske…

Fortsättning följer.

Last edited:
Reactions: suregom och mas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.942
902
113
Kramfors
De va ett roligt ovanligt projekt. Är de extremt billiga så de bär sig trimma dem vs köpa varrare modellen direkt? Eller andra fördelar med den modellen?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.340
1.152
113
Stora Blåsjön
De va ett roligt ovanligt projekt. Är de extremt billiga så de bär sig trimma dem vs köpa varrare modellen direkt? Eller andra fördelar med den modellen?
De har ett bra pris. Var tokrea på dessa 24or så jag kunde inte hålla mig, ska jag vara helt ärlig så vet jag inte varför jag köpte den... :) Om det bär sig eller ej är svårt att säga, beror på vad man jämför med och vad man vill ha,
Sitter riktigt budgetdämpare på dessa. Så där behövs en uppgradering, boggien är också lite budget, är en förenklad modell av sc5. Saknar tex främre dämparen mm. Mattan är bara 25mm, så det finns många hål att lägga pengar på.