Ski doo mxz 700 variator problem(byte?)

manlac

Medlem
24 mar 2012
16
0
1
Tjena

Råkade förstöra min variator till min mxz 700 från 2001 och jag skulle behöva en ny. Har kollat på några begagnade men det finns ingen till just min skoter, men jag har hittat ett par till 2000 och 2001 formula delux.
Passar även dessa? Dom ser i princip likadan ut.

Vet ni annars vart man kan hitta en ny som är runt 2000 lappen, om det finns?

Anledningen till att den har gått sönder(för er som vill veta) är att jag råkade förstöra gängan på hålet där man skruvar ner skruver för att sära på skivorna så man kan ta bort remmen. Skulle då ta isär den för att gänga om hålet men helixen sitta fast kilad i variator, gissar att "nyckeln" har skärt fast på något sätt.

Har ni några tips på hur man kan få bort den ändå för att kanske bara behöva byte nyckeln.
Läste att någon hade försökt borra bort den och försökt pressa upp helixen, tror ni det är möjligt? Bör man akta sig så att fjädern inte sprätter upp helixen så man får den på sig eller så den far i golvet? Eller är det inte nog på tryck på fjädern?

Tack på förhand!

Acatar

Medlem
12 apr 2013
28
0
1
Dalarna
Tjena

Råkade förstöra min variator till min mxz 700 från 2001 och jag skulle behöva en ny. Har kollat på några begagnade men det finns ingen till just min skoter, men jag har hittat ett par till 2000 och 2001 formula delux.
Passar även dessa? Dom ser i princip likadan ut.

Vet ni annars vart man kan hitta en ny som är runt 2000 lappen, om det finns?

Anledningen till att den har gått sönder(för er som vill veta) är att jag råkade förstöra gängan på hålet där man skruvar ner skruver för att sära på skivorna så man kan ta bort remmen. Skulle då ta isär den för att gänga om hålet men helixen sitta fast kilad i variator, gissar att "nyckeln" har skärt fast på något sätt.

Har ni några tips på hur man kan få bort den ändå för att kanske bara behöva byte nyckeln.
Läste att någon hade försökt borra bort den och försökt pressa upp helixen, tror ni det är möjligt? Bör man akta sig så att fjädern inte sprätter upp helixen så man får den på sig eller så den far i golvet? Eller är det inte nog på tryck på fjädern?

Tack på förhand!
http://www.tordsmotorservice.com/reservdelar.php?s=dinfo&demID=96

Här finns det ju en sekundär till salu, antar att det var en sån du önskade. Så vitt jag vet (utan att vara expert!) ska det vara samma till formula och mxz.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
men åk med variatorn till en återförsäljare. betala dom 100-200:- för att dela på den och var med när dom gör det.

Samma när den ska ihop igen.

manlac

Medlem
24 mar 2012
16
0
1
Jo, jag kollade på den där. Blev dock inte den jag köpte. Det blev en lynx 600 enduro special 2001. Skillnaden som jag sätt utan att ta isär den är att helixen är på 47 grader medans den jag hade var 50 grader. Vet dock inte vilken skillnad det kommer göra.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Skiljer också på fjädern skulle jag tro, men säger som vidgren lämna bort den till nån åf med verkstad så kommer du billigare undan.

Och ska du ändå köpa annan och inte hittar just 700, köp då hellre en 800 sekundär då dom ska funka fint på 700an.