Ski-Doo MXZ RS 600 -11 går lätt varm

skidoopower

Ny medlem
14 jan 2014
4
0
1
Tjena

Min RS 600 går väldigt lätt varm, vet att det är racing maskiner och de är till för bana men hur ska man göra för att dem ska gå relativt kalla på led osv aka trail conversion? Vad är jetmunstycken? Borde jag bestycka om den? Ska man köra med isrivare för bättre kylning o annan stänkläpp? Kan man skaffa tankmätare på nåt sätt? Ja alla tips är välkomna

Mvh
Jonas
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
En "race" maskin är ju byggd för att tuktas hårt på bana = samma kylningsförhållanden som en led, fast betydligt hårdare körning. din maskin borde alltså INTE gå varm vid ledkörning. Du har nog problem, men med vad kan jag tyvärr inte svara på.
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Vet inte hur mycket kunskap du har men jag slänger ut det här tipset ändå.
Har den gått på höga höjder över havet så kan den ju tänkas vara snålt bestyckad om du nu kör på lägre höjd än den har gått innan. (Mindre syre i luften högre upp, behöver därför ha mindre mängd bränsle för att gå rätt där, kommer man ner på lägre höjder blir det istället en för snål blandning.)
Prova att kliva upp något i munstyckesstorlek? Jet betyder väl just munstycke vad jag förstår. Main jet tror jag är högfartsmunstycke?

Sen beror det ju förstås på underlaget. Är det hårt och isigt där du kör så får ju vare sig kylare eller slides särskilt mycket kylning.

Har du någon del av avgassystemet utbytt? Typ en för "trång" egentillverkad slutburk eller så? Är avgasportarna rena så de lyfter?

Förlåt om jag verkar dumförklara någon men jag vet som sagt inte hur pass erfaren TS är så jag vräker bara ur mig min något begränsade kunskap. :)
 

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
Jag tror också att de kan vara snål bränsletillförsel.

Powerjetmunstycken är extra munstycken som ger bränsle efter behov. Ska du trailköra dvs inte köra bana med maskinen så rekommenderar jag att plugga powerjetsen och bestycka upp på huvudmunstycket.

Jag har kört på 350 main och 45 lågfart med min RS och det har fungerat bra. Upplevs rappare, går billigare och min har även gått renare genom hela registret.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du ser din avgastemp i mätarn. kolla den..

annars, vet jag att RSarna har lätt att kliva upp i temp jämtemot med en STD maskin.

så att den är byggd för att tuktas. JA. men för de så har den inte bättre kylning. snarare mindre system, då en bara mest aldrig är stenhård osv..