Ski-doo rev 440, går på en cylinder.

Apel_

Medlem
26 nov 2012
38
0
1
Sundsvall
Hej!

Har ett problem med min skoter. Köpte den för ca tre veckor sedan, har sedan dess knappt kört någonting förutom några vändor på gården då det blivit en del småfix. Tappade gnistan i skotern förra veckan, bytte då stift till några som var rekommenderade av min å.f. Startade sedan på en gång som vanligt. Satt ''fel'' stift i när jag köpte den.
Körde den då varm en liten sväng när den helt plötslig började gå på en cylinder.. Stängde då av den och bogserade hem de, tog lös stiften och såg att det rykte endel från vänstra cylindern? Lät den svalna och skulle dra igång den men gick fortfarande bara på en, baktände och dog.. detta hände igår inte försökt få igång den sedan dess. Vart less så har inte tagit mig tid till att felsöka ännu.

Någon som har någon aning om vad som kan vara fel? Innan jag bytte till de nya stiften rengjorde jag även förgasarna, avgasventilerna och kontrollerade insugsgummin samt reedsen och allt såg bra ut. Sitter 300 i munstyckesstorlek och stiften var halvbruna, lite mer åt det vita hållet än åt det svarta, kör 98 oktan och 3-4% olja. Funderar på om det kan vara tändspolen som spökar eller om den till och med har skurit? Kolvar ska vara bytta för 30 mil sedan, mätte upp kompet till 11,5 på båda innan detta hände.

Väldigt tacksam för svar! //Simon

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Lät som du släckte ett stift, vissa 440 (bla min gamla) var hopplös vid kallstart knäckte stift varje gång innan jag bestyckade ner, bytte till varmare stift samt varmkörde rätt. När du startar den kall får du bara dutta på choke för att hålla den vid liv och sedan låta den stå på tomgång till du hör att den går rent utan att vilja stanna dvs ett par minuter. Ett annat tips är att sätta i Champion stift som motsvarar dom som ska sitta där, dom tål mycket mer bränsle :)

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
På min 440i som jag hade förra året släckte jag stift hela tiden..
Då bytte jag till castrol helsyntet istället för OK-olja och bytte stiften till BR9EYA, Körde på dom stiften säsongen ut.

Apel_

Medlem
26 nov 2012
38
0
1
Sundsvall
Tack för svar, får börja med att prova byta stift IGEN och se om det löser problemet. Någon
annan som har nån idé på vad det kan vara som orsakar detta?

//Simon

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Knäpp cdi dosa, ger inte rätt spänning, men prova stiften först, för övrigt känner jag igen felet "släcka stift" på en något större motor min kusin har, dom bytte styrdosan till motorn helt enkelt, inga problem efter det.

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
jag körde på br9es stift hela förra året när jag hade 440 i min och den gick hur fint som helst utan någon stiftsläkning

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
jag körde på br9es stift hela förra året när jag hade 440 i min och den gick hur fint som helst utan någon stiftsläkning
Endel funkar bra med vanliga es och endel inte alls. Köp ett par champio. Rn2c om jag inte minns fel samt en flaska startgas, i med stiften varmkör ordentlig sen om du lyckas släcka ändå använder du startgasen och sprayar rent elektroden så funkar stiftet igen :)

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Endel funkar bra med vanliga es och endel inte alls. Köp ett par champio. Rn2c om jag inte minns fel samt en flaska startgas, i med stiften varmkör ordentlig sen om du lyckas släcka ändå använder du startgasen och sprayar rent elektroden så funkar stiftet igen :)
Håller med, champion är det bästa som hänt min skoter med, släckt stift själv utav bara farao tills jag gick över till champion.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Tipset med startgas är riktigt bra!

Har räddat många stift för mig genom åren..

Apel_

Medlem
26 nov 2012
38
0
1
Sundsvall
Bytte stift till NGK BR9EYA och nu startar den och går igen, förmodligen är den för fett bestyckad och därför släcker stift, så kommer att bestycka ner den och se om det fungerar bättre. Om inte så byter jag till Champion- eller några Iridiumstift, tack för all hjälp!

//Simon

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Dåliga ringar så blir den sämre att ta hant om soppan. Kompisen hade en likadan som var purfärsk, den kunde han köra på bestyckningar i fjällen som min inte ens gick på vid havsnivå när min ringar började ge upp. Ang stift så körde jag med BR9EYA i min, vet inte om dom var svårare att få att missa men dom kom igång igen mycket lättare. Har aldrig lyckats döda stift helt förutom en gång vid halvsänkning under vatten åka.