Ski-doo startar men går dåligt ibland.

tordans

Medlem
18 feb 2014
8
0
1
Sollentuna
Hej! Köpte en Ski-doo grand toring 700 -97 i helgen. Gick jättebra från början. Efter en mil tog vi en paus, när vi skulle vidare startade den men gick extremt dåligt på 1 cylinder kanske. men om man vickade på nyckeln tände den till. Gick att köra om man vickade nyckeln fram och tillbaka. Lät den stå en timme då fungerade den igen. Men felet återkommer. Jag tog för givet att det var glapp i tändningslåset, men nu har jag provat med ett annat och felet kvarstår. Någon som varit med om detta? Lyset lyser inte heller

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Det låter som statorn har gått. Orsaken är förmodligen pga lyset inte funkar dvs en kabel på + sidan ligger i jord. Så du måste hitta orsaken till att lyset inte funkar innan du dunkar i en ny stator.

Du kan mäta ohm värdet på statorn men då gäller det att mäta när den jäklas.

tordans

Medlem
18 feb 2014
8
0
1
Sollentuna
Ok, men för att spåna lite, borde inte statorn bara påverka lyset och laddningen? Inte motorn?
Vad är det som händer när jag vickar på nyckeln? Vad påverkar den, som gör att motorn tänder till?

En annan konstig grej är att trots att startmotorn är urkopplad måste jag ändå hålla nyckeln i startläge när jag drar igång den för att den skall starta. Ska det vara så? eller är det också ett symtom?

Hur stämmer cdi-boxen med symtomen?

Eller är det bara nåt jordfel?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Statorn har 3 drivspolar för tändning och dem brukar gå sönder av två anl. Endera vibrationer eller kortslutning på både drivspolarnas kablar men även lysets kablar och tumvärmare. Det räcker med + går i jord för att knäcka den tunna tråd som motorspolarna har.

Om du har bytt tändlås och den fortfarande reagerar på rekning i tändlås kan det vara annat än stator också.

tordans

Medlem
18 feb 2014
8
0
1
Sollentuna
Ok är det så det funkar.

Men spolarna verkar ju hela, eftersom den tänder till när jag vickar på nyckeln? Dessutom fungerar den ju felfritt ibland.(förutom lyset, tank och tempmätare)

Undrar om det inte bara är glapp eller jordfel nån stans? Eller cdi:n

Ska ta den till en verkstad i helgen, Återkommer med vad de hittar.

tordans

Medlem
18 feb 2014
8
0
1
Sollentuna
Nu har jag fått tillbaka den.
Han fick riva en hel del tydligen för felsökning och han hittade flera fel. Bla brända kablar vid lyset. glapp i stoppknappen. Den har tydligen flera cdi-boxar, de och statorn är uppmätta och är ok.
Nu fungerar den, men ibland återkommer felet, Men aldrig när man kör, utan bara direkt vid starten, då får man ruska lite på dödmansgreppet så går den igen. Jag undrade om det inte gick att koppla bort dödmansgreppet med det är tydligen programerat på något sätt så det går inte?