Ski doo summit 550f - 06 bra köp?

mariiia

Medlem
12 nov 2013
10
0
1
Jag är inte så jättekunnig på detta så behöver lite råd..
Funderar på att byta skoter och har tittat på en Ski doo summit 550f - 06. Har sen tidigare en gammal Lynx Enduro 500 - 97.
Är ski doon en bra skoter för mig? som ganska lätt tjej och inte allt för körvan men samtidigt inte bara vill ligga efter leden och köra :blink1:
Har tittat på olika runt 30.000 - 35.000 kr. Någon som har förslag på passande skotrar?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Fläktmotorn drar en hel del bränsle samtidigt som den inte är speciellt pålitlig motormässigt. Motorn är också ganska slö vilket inte blir så roligt i längden. Men chassit är å andra sidan jättebra och du får en skoter som har en riktigt bra framkomlighet. En skoter i rätt skick är ett prisvärt köp.

Men den skotern skulle inte vara mitt förstahandsval. Hellre skulle jag välja en polaris switchback/rmk med edgechassie. Visserligen ett gammalt chassi och du sitter som en hösäck men motorn är skottsäker, pigg och drar lite bränsle.

Och ännu hellre en Arctic cat M5. En motor som är tillverkad av japanska suzuki. Placerad i ett chassi som ännu idag spelar i den högre ligan vad gäller skogskörning. Inga finesser som kan krångla och om du bara sköter oljebytena i växelhuset så går den för alltid.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Arctic_Cat_m5_49945935.htm?ca=1_1&w=3

mariiia

Medlem
12 nov 2013
10
0
1
Okej! tack för tipen! Har kikat runt lite och hittat en polaris dragon 700 - 07:a Dyrare iofs och mer att köra med =) Hur är dessa? Någon som vet?

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Vi var nästan färdiga för köp av en AC m5 till sambon då hon ångrade sig snabbt och ville ha en bredbandare med dubbeldyna... och egen privat chaufför(!) Verkade vara en toppenmaskin åt henne, förutom avsaknande av elstart då.

Skulle det köpas maskin åt henne längre fram så ligger då M5an kvar i topp ett par år till det är jag nästan säker på.
beror iof på andrahandsvärdet på indy 600orna, verkar vara toppenskotrar för lätta skoteråkare dom med.