Ski-Doo Summit XP 800R

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Hej snowmobile!

Jag har nyligen sålt min Summit 600ho -04 och funderar nu på en Summit 800R -08 då de ligger riktigt bra i kurs nu.

Jag har några frågor som jag skulle vilja få svar på.
Är Summit XP'n verkligen så svårkörd som det skrivs om den? Jag trivs med att köra i tät skog med mycket snö så jag vill ha en lättkörd skoter. Men man kanske bara behöver vänja sig vid den?

Sen har jag läst också att den har för mycket skidtryck, att det är därför den är lite bökig att hantera. Men kollar man på tuben så verkar det ju inte vara något problem att dra upp den på rullen om man vill? Inte för att jag är ute efter det men ibland måste man kunna lyfta på skidorna för att underlätta körningen.

Är det någon skillnad mellan -08 och -09? Verkar lite lustigt att man får en -08 för ca 65000:- men vill man ha en -09 får man lasta upp mellan 80-90000:-

Rekommendera gärna tillbehör som gör skotern bättre också och vad man ska kika på vid eventuellt köp.

Mvh

Last edited:

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Jag tror att det är väldigt mycket att man måste vänja sig vid skotern. hade själv väldiga problem nästan halva första säsongen på min. skidtrycket tycker inte jag verkar vara speciellt högre än på någon annan motsvarande modell. gillar min väldigt skarpt. Och lyfta skidorna när du vill är inga problem alls heller inte hur högt du vill är bara lyftbågen som sätter stop. vad jag vet (rätta mig om jag har fel) så är det ingen skillnad på 08-09 förutom färgen?

Du får en grym skoter iaf.! det är då inte skotern som sätter stop det sitter i föraren.

Kom på en sak. orginal skidorna SUGER!

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Vill du att den ska bli bättre i skogen så köp kittet med bärarmar och stötdämpare för smalare spårvidd. -08 hade en annan drevning än senare årsmodeller.

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Okej, så det finns ingen möjlighet att justera spårvidden "original"?

Har en kompis som renoverar och shimsar dämpare billigt åt mig, man kanske kan börja med att shimsa framdämparna lite hårdare och samtidigt ta bort krängningshämmaren?

Finns det några vanliga fel som man ska kolla efter vid köp, typ sprickor i chassi och sånt.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Kittet kostar 4995 hos ski-doo åf har jag för mig. Jag har den spårvidden på min 12,a och jag skulle inte vilja ha den bredare än så. Vanliga fel vet jag inte så mycket om annat än motorn,avseende fettsmorda ramlager. Men det visste du säkert redan.

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Okej. Jupp, det är väl likadant som i min gamla 600a.

Men jag kommer nog hur som helst se över motorn om jag köper en, och i samma veva låta kompisen borra oljekanaler i blocket för att få lagren oljesmorda.