Skicka skoter, alternativ?

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Behöver transportera en maskin från piteå till stockholm. Nån som vet vilka alternativ som är värt att kolla upp? Schenker? Bussgods? Godståg?

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.151
111
63
En kompis skickade en cross iaf med bussgods, så en skoter går säkert bra också, men frakten blir nog ganska dyr. Godståg är väl kanske bästa alternativet.

Schenker är oftast billigast men jag skickar inte längre grejer med dem då de antingen kör som idioter eller bara kastar in grejerna i skåpet. Har flera gånger fått skadade grejer och har hänt att grejer jag skickat också blivit skadade.

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
Tog ner en maskin från Skellefteå förra året. Ingen av de stora dhl/posten/schenker ville ha något att göra med detta utan fick tag på ett litet lokalt åkeri som hade en bil som gick förbi hos mig. 1500:- fick jag ge när jag lämnade den hos dom och hade truck för att lasta av när den kom fram.

Guldstadens frakt tror jag dom hette.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Vill man vara säker på leveransen så åker man själv och hämtar :). Tar ett Thule "envägssläp" som man hyr på plats. Så gjorde jag då jag köpte min första skoter...åkte från Gbg till Umeå..hyrde släp däruppe och lämna tillbaka det i Gbg.

Det kostar säkert lite mera än transport men då vet man ju att skotern blir behandlad som man vill :)

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Sök kontakter inom åkerinäringen eller åk själv!!
Är det någon bekant bekant som transporterar så är den som kör naturligtvis mer rädd om grejorna.
Fick min skoter körd mellan Umeå och Borgafjäll med lastbil för 500kr tack vare kontakter.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Nu hade du varit hemma om du hade slängt den på släpet och åkt. Iställe för skrivit frågan här och väntat på svar.

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Schenker, dhl, bussgods tar alla ca 4-5000 plus moms om du inte har svinbra avtal. Hör med mindre åkerier om dem kan ta den. Finns dem som säkert kan ta den för ca 2000-2500 kontant.

Nordic transport tar 23 800 plus moms för en skoter från Kiruna till Stockholm :)

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Plockade hem en fyrhjuling från malmö med DHL, ÅF stod för frakten och den betalade han 1500kr för och det gällde hela landet enligt honom.

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.151
111
63
Jo men de flesta företag har ganska bra rabatter hos Buddgods, Schenker, DHL, Posten eller vad dom använder.

Skickar man privat får man räkna med att det kostar mellan 3000-5000:-

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Skickade en Snowhawk från Sundsvall till Luleå för 1500:- med ett mindre åkeri som "åkte den vägen och hade plats över"... Bästa är ju att ha nån bekants bekant så kommer du nog billigare undan, ingen "faktureringsavgift" ;)

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Behöver transportera en maskin från piteå till stockholm. Nån som vet vilka alternativ som är värt att kolla upp? Schenker? Bussgods? Godståg?
Nyfiken vad fick du för priser när du ringde runt till dom olika som fraktar grejer??