Skidåkare på skoterleden

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Måste få dela med mig av historien jag hörde av en skoteråkare vi träffade efter leden. Det handlade om en längdskidåkare som åkte på en skoterled och när skoteråkaren i 30 km/h skulle köra om skidåkaren blev skidåkaren så förbannad att han satte ut en stav rakt mot skoteråkaren så det gick hål i kläderna och att han även fick ett sår på kroppen . Han blev då då så förbannad att han vände skotern och brassade rakt över skidorna så dom gick sönder. :):)

Jag skulle ha gjort samma sak!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

J

Jona$

Ok?
30 kan vara fort nog vid passage på en trång led, men skulle gjort värre saker om nån kör en stav i en.

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Är det inte så att man ska passa sig för att skälla på folk som håller till på leden? Skoteråkare står väl lägst i "rang" och skall väja för hästar/gående/skidåkare/kärringar på spark m.m om jag inte minns fel.

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Jag blir bara på så fruktansvärt dåligt humör när jag hör att skidåkare gör sådana saker.

Visserligen så vet jag inte hur omständigheterna var nu, jättetrång led? Agg mellan skoteråkaren och skidåkaren sedan tidigare? så det kan ju varit något speciellt i just det här fallet, det vet jag ingenting om.

Jag blir mest irriterad över att skidåkarna verkar göra liknande saker över hela landet. Under de år jag har spenderat på skotern så har det hänt ett stort antal gånger att jag har stött på skidåkare som blängt så ilsket på mig/oss att det känns som att vi ska bli skjuta i nacken om vi vänder ryggen till.
När jag och de jag åker med färdas på lederna så sänker vi hastigheten till något som kan jämföras som lite snabbare än jogginghastighet när vi möter/passerar skidåkare och det har hänt att vi stannat och slagit av skotrarna när vi möter hästar eller andra djur efter leden.
Dock har det bara hänt en gång att en skidåkare har gett sig på mig "fysiskt".

Förra vintern så åkte jag och några bekanta efter en led i ganska hög hastighet (allihopa kör 307 maskiner och är mellan 16 och 22 om det är relevant?) och då han som körde först upptäckte att vi snart skulle komma ifatt en skidåkare så sänkte vi hastigheten och vi var nere i jogginghastighet säkert 20 meter innan vi var ifatt skidåkaren.
Då vänder sig skidåkaren mot oss och hoppar in framför han som kör först skoter så han vänder ut utanför spåret och fortsätter iväg när han åkt upp på leden igen. Jag som körde som numer två i ledet får nästan en skidstav uppkörd i magen när jag kommer fram till skidåkaren.
Jag stannar självklart då jag blir riktigt förbannad men innan jag fått av mig hjälmen så drar han igång en rejäl utskällning som tillexempel innefattade orden, Respektlösa, skoterterrorister, störelse av friden.
Innan jag knappt öppnat munnen så hotade han mig att om jag körde i skidspåren igen så skulle han köra upp skidstaven i magen på mig nästa gång han såg mig på skotern.

Då röt jag tillbaka då jag har relativt kort stubin när någon går på mig personligen för något jag inte gjort.
Han var inte lika uppkäftig när vi åkte därifrån. Det utspelade sig en lördag morgon vid 10-11 tiden på en SKOTERLED när vi var påväg ut för första körningen den veckan.

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Sänk farten till 5-10 km/h och vinka när ni passerar. Hur svårt kan det vara? Jag har ALDRIG mött en irriterad skidåkare.

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Ett par veckor sedan hände mig något liknande. Vi kom ut på en markerad led där någon bemödat sig med att göra ett skidspår på ena sidan, lite jobbigt då det delvis höll sig på mitten av leden och inte sidan men eftersom man har lite moral i kroppen så kör man förstås inte i spåret utan på sidan om och stundvis halvt utanför leden för att inte förstöra spåret som någon bemödat sig med att göra.

Så ser jag en äldre herre långt fram så jag övergår från kanske 40-50 km/h till promenadhastighet en bra bit före honom, kanske 50 meter och smyger förbi, men långt innan jag kommer fram till honom så viftar han vilt med stavarna/spetsarna mot mig så jag gestikulerade tillbaka med att gnugga grinögat.

Totalt respektlöst. Ömsesidig respekt tack!

OK, om han sett att jag kört i spåret. Eller om jag kunde uppfattas som busköra eller köra för fort. Men vi snackar om ett par till tre km/h, lätt myspromenadsfart.

Nåja, det finns alltid idioter. Och de finns i båda lägren :amuse:

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Jag körde rakt över en skidåkare när jag skulle ut å testa tjejens polaris. Skidåkaren var lite blodig och blåslagen men han lova inte göra nån polisanmälan om jag köpte nya skidor. Så tog med skidåkaren på skotern hem så han fick tvätta av sig sen for vi på affären å kika ut nya skidor.