skidoo 1000 sdi motor fundering ?

scarab

Välkänd medlem
2 jan 2009
118
0
6
Örnsköldsvik
Skulle vara jätte tacksam om någon med kunskap kunde svara på denna fråga.
JAG upplever att motorn knackar typ går hårt oljudet tycker JAG är runt cylindrarna
Är det normalt på dessa motorer ? Är en-06 som gått 430 mil.

mxzX 440LC

Aktiv medlem
19 nov 2010
98
0
6
örnsköldsvik
på sdi motorerna brukar ju bränslepumpen pajja så då kan ju den få för lite. hur låter den på fullgas ? äre jämt eller äre svängningar ?

scarab

Välkänd medlem
2 jan 2009
118
0
6
Örnsköldsvik
Lyssnade när den gick på tomgång jämna knackningar, blir lite orolig om det skulle vara
Vevlager så kolven knackar i toppen långsökt eller ?

anteman

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Östersund
Hej scarab!
Jag har själv en sdi 1000 renegade -06. I våras så lossnade det bitar ifrån ena kolven, ca 600 mil. Inga tecken på tjuvluft eller dålig bränslepump ( för lite soppa ). Helt enkelt utmattning av material i kolven, kanske pga dåliga varmkörningar eller ren och skär otur. Givetvis så var det sista turen för säsongen och bara en mil ned för fjället kvar innan sommar uppehållet och byte av kolvar. Nu blev det istället helrenovering av veven och nya kolvar osv. Så mitt tips är att: byt kolvar i tid! max fem hundra mil. Passa även på att fetta om vevlagrena när du ändå har ur motorn ur chassit,( tyvär så måste motorn ur för kolv byte ).

En annan fråga : Efter att monterat slp powder pro skidor så har den blivit nå så fruktansvärt framtung/spårkänslig.
Jag har borrat nya hål i chassit så den främre vaggan kom längre ned samt spännt främre dämparn och slappat balata remmarna, klossarna bak är vridna till mest viktförskjutning dock ej omborrade/frästa spår utan sitter i orginalhål. allt för att få maskinen att "lyfta" framvagnen ur snön samt minska skidtrycket. Ps, är inte ute efter att skicka skidorna till väders men däremot en fulltkörbar maskin utan att kastas hit och dit.
Är detta rätt väg att gå eller?
Anders.......

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Har inte haft någon 1000 själv men en kompis har haft en.
Han åkte på kolvbyte vid 450mil., detta var dock en -05:a
Det är väll rätt känt att det är dax för kolvbyte vid ac 500mil på dessa motorer (gäller i alla fall 2005).

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Då det är lite fett på dreven till balansaxeln så klapprar det, en del var det tydligen lite snålt med fett i.