Hej scarab!
Jag har själv en sdi 1000 renegade -06. I våras så lossnade det bitar ifrån ena kolven, ca 600 mil. Inga tecken på tjuvluft eller dålig bränslepump ( för lite soppa ). Helt enkelt utmattning av material i kolven, kanske pga dåliga varmkörningar eller ren och skär otur. Givetvis så var det sista turen för säsongen och bara en mil ned för fjället kvar innan sommar uppehållet och byte av kolvar. Nu blev det istället helrenovering av veven och nya kolvar osv. Så mitt tips är att: byt kolvar i tid! max fem hundra mil. Passa även på att fetta om vevlagrena när du ändå har ur motorn ur chassit,( tyvär så måste motorn ur för kolv byte ).
En annan fråga : Efter att monterat slp powder pro skidor så har den blivit nå så fruktansvärt framtung/spårkänslig.
Jag har borrat nya hål i chassit så den främre vaggan kom längre ned samt spännt främre dämparn och slappat balata remmarna, klossarna bak är vridna till mest viktförskjutning dock ej omborrade/frästa spår utan sitter i orginalhål. allt för att få maskinen att "lyfta" framvagnen ur snön samt minska skidtrycket. Ps, är inte ute efter att skicka skidorna till väders men däremot en fulltkörbar maskin utan att kastas hit och dit.
Är detta rätt väg att gå eller?
Anders.......