Skidoo Formula Z 670-99 Ingen gnista

Blomgren

Medlem
6 jan 2009
10
0
1
Mellerud
Tjenare!

Nu har jag helt totalt deppat ihop på min skoter, Skulle helst ställa ut skiten på gärdet o tända eld på fanskapet men det är väl egentligen en oekonomisk lösning.
Vinner jag däremot 10000kr o uppåt denna veckan o frammåt kan ni bortse från detta inlägget. (knappast troligt så skriv gärna)

Problemet är såhär, för ett år sedan så lånade min kära bror min skoter lite försiktigt på fyllan. Missade att någon bonde placerat en stenbrun på gärdet o körde rakt in i denna.

Sagt o gjort, vi rikta upp den, köpte nya trailerarmar etc. Skit samm. Starta skotern, gick kanon! körde 200 meter o stängde av.
Efter detta har jag ingen gnista eller tendens till ljus när jag rycker i snöret.

mätte upp statorn o fick inte riktgt något vidare värde, köpte en beg. o satte dit. inget bättre. köpte splirrans ny CDI box. Ingen gnista...

Ryckte isär kontakten till cdi boxen som är jord till dödarn och nyckeln. mätte o ingen fel på knapparna. lät den vara ur o ingen gnista...

Så med detta sagt vädjar jag efter.... HJÄLP!!!!

Blomgren

Medlem
6 jan 2009
10
0
1
Mellerud
UPP!!!!

Nu är ju vintern här igen och jag har haft NOLL tid o kolla på skiten. Funderar på o ta den till verkstad istället men dom har fullt upp just nu så tänkte kika lite till på den själv.

Har ett papper med lite Ohm värden över tändspole,stator,pickup osv.

Mätte upp följande igår.

Tändspole:
Primärsida: 0,57 ohm

Sekundärsida.
Mätte på tändkablarna utan tändhattar på. 12,63Kohm
mätte individuellt hattarna.
Hatt 1: 5,97 Kohm
Hatt 2: 5,90 Kohm

Mätte med hattarna monterade på tändkablarna och fick då ett slutvärde på totalt 24,3 Kohm.

Mätte Pickupen. 218,4 Ohm

Statorn hade följande:
röd-sv/röd 12 ohm
sv-röd - oändligt
sv-röd/sv - oändligt

laddningsspole:

Gul-gul 0,26 ohm
sv-gul- Oändligt

Så vad jag kan se på alla värdena jag mätt är att allt är OK? eller?
Kan inte förstå varför ja inte får gnista. Cdi:n som sagt ny.

Har funderingar på om det är magneten som på något sätt gett upp sin magnetism så inte spolen orkar ge tillräckligt med kraft.
Skall mäta upp vad jag får för volt när ja rycker i den senare idag är det tänkt.

Måste ju här finnas någon som är mer high än mig på skoter motorn!