Skidoo mach1 slut motor

RXL650

Medlem
7 feb 2011
14
0
1
Kalix
Hej! har en skidoo mach1 års 91 med rotax 583 som är heelt slut.
Funderar på att byta motor i den istället för att renovera den, en bekant skulle köpa den och ha blocket från den.
Så nu undrar jag vad jag kan köpa mig för motor ? för att slippa göra om motorfästen alltför mycket.

RXL650

Medlem
7 feb 2011
14
0
1
Kalix
nej, inte blir det byta ner sig! då kan jag lika gärna starta upp dotterns skoter och köra med =) Funderat kring en 643 men har ingen erfarenhet av dom och rytkas även om att 670in är skrot, men ja kan egentligen inte yttra mig om det när jag aldrig haft en sådan skoter. Ska kika runt och se vad man hittar för motor till rätt kurs :)

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
643an är betydligt sämre än 670 vad gäller hållbarhet.. så försök hitta en 583 eller 670.. jag rekommenderar 670:n.. måste vara en av världens bästa motorer

RXL650

Medlem
7 feb 2011
14
0
1
Kalix
Det lutar åt åt en 583a igen, såg att de fanns ute någon, men är nästan billigare att köpa komplett skoter ist för bara motor =)

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
Om det inte har blivit fullständigt motorhaveri på skotern, så är det väl inte så våldsamt dyrt att renovera?
Köper du en begagnad motor så vet du ju inget om hur länge den går, och begagnade skotermotorer verkar ha samma kilopris som guld ungefär....
Nu har jag inte skruvat i 583:an nånting, men dom har då rykte om sig att vara slitstarka, så om inget allvarligt hänt o du klarar dig på kolvbyte och några lager så blir ju inte det väldigt kostsamt. Kan vara värt det om du är nöjd med skotern i övrigt

RXL650

Medlem
7 feb 2011
14
0
1
Kalix
ena kolven har rykt, veven är är krokig, cylindrarna måste omfodras, köper jag en annan så river jag motorn och går genom och byter kolvar, packningar och lager. förövrigt är det bara tänkt att ha som korv grillar skoter, är ju bytt boggie på den, köpte en från en formula 3a