Skidoo olypus eller något :P

Tobias87

Medlem
2 jan 2010
6
0
1
37
hej jag har köpt en skidoo olypus tror jag den heter med en rotax 340 maskin, nu är de så att han som hade den innan tror jag inte har gjort rätt med fjädrarna på boggin så undrar om någon har en sprängskiss eller någon som kan förklara hur de ska se ut . tack på förhand // Tobias

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
hmm kanske inte det lättaste att få tag på sprängskiss här men och andra sidan så tror jag det inte är så svårt att få det rätt.....det syns hur det ska vara...men du får ha i åtanke att det inte är bra fjädring på den och dessutom är väl fjädringsvägen bara några cm. och eftersonm du inte tror det sitte r rätt nu så borde du ju ha en uppfattning om hur det ska va.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det mesta när det gäller äldre modeller kan du hitta på dessa websiter

http://www.vintagesnow.com/Ski-Doo.html

http://www.vintagesleds.com/

Grundorsaken är att marknaden är så mycket större därborta och sedan är det ju deras nationalklenod.

Är det en Olympiqué 340 du hittat svart chassie, svart huv med lite stripes?
Producerade ca 3 000 mil på en 78:as sådan 77-82 så det skulle vara kul om du la upp en bild eller två.

Tobias87

Medlem
2 jan 2010
6
0
1
37
jo men de är de som är de roliga för där förstärkningen sitter där sitter inte fjädern. de är de jag blev så fundersam på . har du en såddan själva eller ?

hmm kanske inte det lättaste att få tag på sprängskiss här men och andra sidan så tror jag det inte är så svårt att få det rätt.....det syns hur det ska vara...men du får ha i åtanke att det inte är bra fjädring på den och dessutom är väl fjädringsvägen bara några cm. och eftersonm du inte tror det sitte r rätt nu så borde du ju ha en uppfattning om hur det ska va.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Lägg upp en bild på boggien om du har möjlighet då sprängskisser från den tiden är en bristvara för att inte säga de finns i stort sett inte i modern tappning föränn mitten på 80 talet.

Dock så var det simpla grejor på den tiden men jag skulle behöva en bild för minnets skull då min egen står sönderplockad sedan 20 år 25 mil härifrån.
Dock så skall den ihop inom 5 år då grabben kan börja hantlanga snart och jag t o m har en helt ny konserverad 340 motor att sätta in.