Skidoo renegade 800 XP -08

högga1

Semi PRO sledder
9 jan 2008
34
0
6
Sundsvall
Hej..

Har en 800 xp renegade som jag har grejat med i två säsonger för att få till remproblem med diverse inköp..

Men nu när jag kör tänds check engine lampan rätt snabbt och den blir varm och knock out tänds. Lämnade in maskinen då de måste in med datorn för att ta bort den lysande lampan i displayen. Åf meddelar efter provtur att det inte finns något fel på maskinen efter att de nollat boxen och provkört och utfört diverse tester..

Skotern verkar bli varm alldeles för fort... Läser att vissa tar bort termostaten för att den stryper effekten på 800 då den blir varm. Vissa monterar motstånd. Om man tar bort termostaten vad görs då för att få cirkualationen att fungera.
Finns de någon på forumet som vet vad jag kan göra som jag kan kontakt för råd..

Tacksam för svar.

Mvh: xp ägare

En ganska less Skidoo ägare.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Alltså blir den så varm att den kokar? Eller uppnår den arbetstemp fort? Förstod inte! :)

Ang att den stryper effekten beror inte på termostaten på 800R, utan de beror på programvaran i våran svenska mappning.. det går att mappa över :)
 

högga1

Semi PRO sledder
9 jan 2008
34
0
6
Sundsvall
Den blir inte så varm så den kokar men temp lampan tänds när man är ute på en sjö tex ligger 80-100 då tänds templampan. Men när man ligger på kuperad led går det bra.
 

högga1

Semi PRO sledder
9 jan 2008
34
0
6
Sundsvall
Det är inte normalt kan jag lova är min 5:e rotax 800 och 2dm puder på isen ska inte detta hända. Men med xp chassiet är allt möjligt.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Låter onekligen konstigt, du får väl ta lös termostaten och kolla om den hakat upp sig på nåt sätt.
Hittade lite info på ett "annat" forum, kanske nåt att prova.

När allt var isär så gjorde jag även en termostat-modd då kylningen på dom här är ett problem...
Borrade först upp det ordinarie avluftningshålet för att få ett bättre grundflöde till tunnelkylaren. Likadant som dom gör när man byter till "engine-tech" termostathus.



Installerade sen en restriktor på bypass ledningen för att dämpa flödet genom den...


Dom här två modifieringarna kommer sammantaget att öka kylningen till motorn, men utan risk för "cold seizures" som när man tar bort termostaten helt...
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Alltså jag köper inte man ska behöva modda sin 800r för att få ner tempen.. jag kunde inte köra på nån sjö längre än 2 km så började min också att varna för hög temp.. har ägt 3 800r och har haft kompisar, även med etec som upplever samma..

Men visst, plocka isär till termostaten och kolla så allt står rätt till!
 

högga1

Semi PRO sledder
9 jan 2008
34
0
6
Sundsvall
Det låter ju riktigt illa men då allt ska moddas för att få till remproblemen så prövar jag gärna detta med termostaten. Tack för tipset. Men går det att dela t-stat klumpen eller är den solid?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Alltså jag köper inte man ska behöva modda sin 800r för att få ner tempen.. jag kunde inte köra på nån sjö längre än 2 km så började min också att varna för hög temp.. har ägt 3 800r och har haft kompisar, även med etec som upplever samma..

Men visst, plocka isär till termostaten och kolla så allt står rätt till!
Har kört Rotax 800 sen -05 tror jag... 800 HO, P-tek, 800R och nu E-tec
Har aldrig varit med om det du säger, annat än vid körning på riktigt hårda spår, att den ska kunna tända lampan när man kör i lös snö på sjön är galet... Nåt måste vara fel...
Den ska inte kunna bete sig så om allt är som det ska...
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hm ja antingen så har jag haft fel på alla mina 800R, samt mina vänner, och så har du rätt..

Eller så vet jag inte.. jag kommer ihåg senast i våras, vi skulle till mitt lekställe, vi var 3 st 800r, 2 km sjö, kanske 1 dm puder, alla 800r gick varma så vi fick stanna å sätta lite snö på tunneln å sen köra vidare!

Vi alla körde våra skotrar i bänk o alla gav mellan 151-154 hp i motorn efter bestyckning, så motorerna var friska iallafall!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hm ja antingen så har jag haft fel på alla mina 800R, samt mina vänner, och så har du rätt..

Eller så vet jag inte.. jag kommer ihåg senast i våras, vi skulle till mitt lekställe, vi var 3 st 800r, 2 km sjö, kanske 1 dm puder, alla 800r gick varma så vi fick stanna å sätta lite snö på tunneln å sen köra vidare!

Vi alla körde våra skotrar i bänk o alla gav mellan 151-154 hp i motorn efter bestyckning, så motorerna var friska iallafall!
Låter sjukt...
Eller så åker ni utan stänklapp allihop så det inte drar in nån snö i tunneln...
Som sagt, har aldrig hört talas om problemet innan...
Vill bara säga det, för annars blir det väl lika mycket internetfluga som med vevlagren på Rotax...
Vill förhindra: En Rotax kan man inte köra med på sjön, för då går den varm:bigsmile:
 

->summit<-

Medlem
18 jan 2010
28
0
1
strömsund
Låter onekligen konstigt, du får väl ta lös termostaten och kolla om den hakat upp sig på nåt sätt.
Hittade lite info på ett "annat" forum, kanske nåt att prova.

När allt var isär så gjorde jag även en termostat-modd då kylningen på dom här är ett problem...
Borrade först upp det ordinarie avluftningshålet för att få ett bättre grundflöde till tunnelkylaren. Likadant som dom gör när man byter till "engine-tech" termostathus.



Installerade sen en restriktor på bypass ledningen för att dämpa flödet genom den...


Dom här två modifieringarna kommer sammantaget att öka kylningen till motorn, men utan risk för "cold seizures" som när man tar bort termostaten helt...
gammal tråd men, vart hittade du denna infon? anser själv att han satt en restriktor på påfyllningen, inte på bypassen vilket inte kan vara allt för bra?