skidoo rev varv\toppfarts problem

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
tja!
har en skidoo rev 600 - 04 (ho) som håller på och fjantar sig :mad2:

problem nummer 1
när jag kör så varvar den upp som den ska men när jag släpper gasen och ska låta den stå på tomgång tar det ca 20 - 30 sekunder innan den går ner till drygt 1700. händer även ibland att den dör... Men om jag stänger av den direkt då jag stannat och drar igång den igen så ligger den bra på tomgången. Någon som har haft liknande problem?

Problem nummer 2
Ibland när jag gasar på för fullt så accelererar den inte som den ska och går bara upp till 80km\h. Men om den håller på så under en längre tid så brukar jag stanna och låta den svalna lite och efter det så går den bra igen??? Det händer bara ibland men ändå drygt då det sker.

Grymt tacksam för snabba svar!:ciao:
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Problem nummer ett är rätt vanligt och det kan du bara dutta till snabbt på choken så går varven ner.

Problem nummer två låter ju som att nåt kärvar i variatorerna. Kanske dags att renovera och byta glidklackar.
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
okej ja problem nummer ett lätt ju i så fall bra simpelt och lämpligt. Men de underliga är väl varför har den börjat göra det nu? för gick den ner helt vanligt? Ska testa det imorn och rapporterar resultatet!

okej jag har ingen erfarenhet av variatorerna då jag aldrig haft en skoter som krånglat i dom. Men glidklackarna då är dom svåra och dyra att byta?
fundera på avgasportarna inte kan dom va kladdiga så inte avgaserna kommer ut som dom ska?
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Tjuvluft kan ju också göra tomgången hög men om tomgången stannar efter en chokedutt så är det nog inte det.
Avgasportarna är ju lätta att skruva lös och rengöra med typ bromsrengöring.

Glidklackar är inte så svårt att byta. Leta upp en sprängskiss eller ladda hem din skotermanual i tråden här på forumet så har du lite bilder iaf.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Avgasportarna kan du enkelt skruva lös och grovrengöra låt sedan "giljotinerna" vara nedsänkta i diesel över natten så lossnar nästa alla beläggningar. Glidklackar kostar typ 15 kr st samt att du behöver ett litet special verktyg för att hålla dom på plats när du sätter tillbaka allt, Angående varv problemet verkar det vara ett typiskt skidoo fenomen har haft det på två ski-doo s, normalt inget att bry sig om. För att kolla om den drar tjuvluft spruta lite startgas runt insugsgummin och bakom primär variatorn med motorn igång och om motorljudet/varvet ändras så drar den tjuvluft.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Nog går det hur bra som helst att byta puckarna(glidklackar) utan gafflarna som finns att köpa. Har man bara hjälp av en extrahand så kan man hålla alla tre fjädrar och samtidigt få ner guvernören. Men är man själv kan man köpa eller tillverka dessa gafflar för enkelhetens skull.

Problemet kan ju även ligga i sekundären om den får för sig att inte växla ut som den ska. Ev kanske du har gamla remrester som spökar. Ta ditt verktyg i verktygspåsen strax under sekundären och skruva in i det lilla hålet så skivorna delar på sig och rengör. Ev kanske du känner om det känns konstigt då du särar på skivorna.
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
okej grymt! börjar med att göra ren avgasportarna och delar på variatorerna och rengör dem. Kommer med vidare besked om hur det går!