Skidoo xp 800R PowerTek -08 problem

Lindskog

Aktiv medlem
20 jan 2011
52
0
1
Gävle/Uppsala
Åkte i lördags
Helt plötsligt blev lyset svagt när jag bromsade
Var lika 2gr och när jag stannade slog jag på halvljus och bromsade då dör skotern!
Väntade några minuter och testade dra igång den då står det "shutdown" och oljelampan och motorlampan lyser samtidigt som den piper hela tiden.
Går som den ska annars!

Oljelampan+motorlampan+snabba pip indikerar på tomt med olja i den men har halv behållare! Testade att ta bort oljenivå givaren idag och kopplade förbi den men ingen skillnad..

Någon som kan hjälpa mig?

Lindskog

Aktiv medlem
20 jan 2011
52
0
1
Gävle/Uppsala
Står det "shutdown" samtidigt som det piper snabbt och din motorlampa och oljelampan lyser? Min oljebehållare är helt full!

Pratade med en på bohlins där jag köpte skotern ifrån och han tyckte jag ska kolla baklyset och handvärmaren efter kortis. Tog ur lampan ur baklyset och drog ur kontakterna bakom hastighetsmätar konsollen men lika iaf!

Men när den dog för mig förra helgen så blev framlyset svagt när jag bromsade så trodde verkligen på kortis bak..hmm

Last edited:

larfre

Medlem
20 okt 2006
28
0
1
Falun
Kolla kontakten med 3 gula, 1 röd och 1 svart kabel som finns bakom kedjehuset. Plocka bort slutburken + dämpmattan bakom så ser du. Händer att röda kabeln ligger å skaver mot en vass popnit i botten av chassit. Annars får du helt enkelt kolla övriga kablage och kontakter.

Jannebo1

Medlem
1 jan 2013
36
0
1
Pajala
Hade skotern över natten i varm garage och när jag tog ut den i morse så har jag samma problem som dej + att min temp lampa lyser ! Har inte rört skotern nå så de betyder att jag måste fått kondens (stavas?) i någon kontakt..

Lindskog

Aktiv medlem
20 jan 2011
52
0
1
Gävle/Uppsala
Va slutet på förra säsongen.
Börjat leta å ska få fart på den till snön. Den är fortfarande likadan!

Finns det någon givare för kedjehusolja?

Skotern läker även något. Jag pratade med stället jag köpte skotern på och dom påstår att det är 2takts olja pga av att påfyllningshålet blir ovalt. Så det stänker ur när jag kör. Men skotern har stått i många månader nu å det har runnit ut rejält med någonting under skotern och ner i avloppet och jag vet inte vad. Trodde det va kedjehusolja då en av bultarna till locket va borta men det är röd olja å den va som den skulle nivån. Har exakt lika mycket olja i burken (2taktsolja) som när jag ställde ifrån mig skotern efter förra vintern. Kollade även kylvätska å den nivån är oxå kanon.

Vad kan läka ut? Å kan det ha med mitt problem att göra att den piper ?

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
På toppen/längst upp på baksidan av oljebehållaren, längst in mot bränsletanken sitter det en returslang som ska föra överskott av olja från blocket tillbaka till behållaren. Slit lös luftburken så hittar du slangen, följ den ner mot blocket. Du borde kunna se anslutningen till blocket om du tittar någonstans bredvid sekundärtornet ungefär. Har aldrig hört talas om det men slangen kanske lossnat/spruckit där. Då far det både olja från blocket och det som ev. fanns i slangen.

Oljebehållaren har även en skiljevägg där denna slang går in, OM själva behållaren av magiska själ skulle läcka i botten där, skulle du inte märka någon nivåskillnad på resten av behållaren.