Skidres EDGE RMK/SKS -03

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Halloj! :ciao:
Har en SKS 800 -03a (samma chassie/boggie som RMK -03) och jag använder den mest då som pudermaskin, och hade därför viljat ha lite med skidres. Då jag har kikat lite i boggien och hittar inga klossar som tar i mot bakre momentarmen så undrar jag hur man får den att resa lite mer.

Allt är orginal på den (än så länge) å så undrar jag om nån vet om det blir stor skillnad om man släpper på balataremmen ett steg (är i mitten, 3stegs)

Blir inte deståmer klok när jag kollar på boggien så därför frågar jag er. Har bara hållt på med indys förut å det här är min första edge.

Tacksam för svar =)

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Dom korta edgarna brukar ligga slickade efter backen, iallafall den anton hade (i din klass) och så har jag hört av nån kompis.. Så är det ju inte lika fina res om man släpper/tar bort balatan, för då lyfter sig skidorna men mattan är kvar i backen.

Har ingen erfarenhet av den boggien, men det är mycket möjligt att den är kopplad hårt..

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
hm, men jag som är läskunnig såg direkt att de handlade om rmks boggie, å så vitt ja vet så är rmk mellan 345-383cm, å edge ca 307cm. Mattan är ju fan kvar i backen hur som helst. när mattan släpper backen så är de en början till ett hopp. vet inte hurdna skidres du gör , men antagligen gör vi olika. har man ingen erfarenhet ska man inte svar, läs Faq.(forumregler så du förstår):D

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Syftade du på mig så såg jag också att det stod rmk boggie. Kanske var lite otydlig men menade att det kan vara så på rmk'n också. Haha förstår du inte vad jag menade om att mattan är kvar i backen, tänk efter en gång så kanske 5öringen trillar ner..

Och vad har ditt inlägg att göra med denna tråd, om du ska hålla på tracka mig eller leka någon forumpolis så kan du gå någon annanstans. Akta dubbelmoral

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Det som du kan göra är att spänna främre boggiedämparn det brukar hjälpa en del. Edge/RMK boggien är väldigt hårt kopplade så det går som inte göra så mkt åt saken dom är helt enkelt gjorda för att hålla skidorna i backen.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
hm, men jag som är läskunnig såg direkt att de handlade om rmks boggie, å så vitt ja vet så är rmk mellan 345-383cm, å edge ca 307cm. Mattan är ju fan kvar i backen hur som helst. när mattan släpper backen så är de en början till ett hopp. vet inte hurdna skidres du gör , men antagligen gör vi olika. har man ingen erfarenhet ska man inte svar, läs Faq.(forumregler så du förstår):D
Spela inte Allan...

RMK är väldigt hårt kopplade orginal! Det du skulle kunna göra är att spänna om de främre dämparna i boggien!

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
1. spänn lös balataremmen
2. spänn framdämparna så hårt det går
3. spänn främre boggiedämparen

åsså spänner du på ett v-kit så är problemet löst:)

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Ska du dreva ner och du drevar ner 2 kugg på båda dreven så får du samma drevning som förut, så gott som.

Lilla drevet (övre),
- mindre kugg = nerdrevning
- mer kugg = uppdrevning

Stora drevet (nedre),
- mer kugg = nerdrevning
- mindre kugg = uppdrevning

Mitt tips gör som alla andra och dreva ner lilla drevet bara, lättast, billigast och vanligast. Dock kanske du måste korta kedjan när du får mindre kugg.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Men det absolut bästa är att dreva på båda dreven.. Alltså ska du dreva ner 2kugg så så sätter du 1kugg mindre framdrev och 1kugg större bakdrev. Men det är lättast och billigast att bara byta den mindre

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Tror ni att man måste korta/byta kedjan vid nerdrevning av endast 2 kugg ?, sitter det ngn kedjespännare i skotern orginal ?

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Tror ni att man måste korta/byta kedjan vid nerdrevning av endast 2 kugg ?, sitter det ngn kedjespännare i skotern orginal ?
Ja det brukar sitta original, men tror man kan klara sig med bara 2kugg, annars så måste du kapa..

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Ja det brukar sitta original, men tror man kan klara sig med bara 2kugg, annars så måste du kapa..
Okej då ska jag prova om det går,, eller är det stor skillnad på 2kugg? kanske det är lika att ta 3-4kugg och korta ner kedjan, eller ??

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Okej då ska jag prova om det går,, eller är det stor skillnad på 2kugg? kanske det är lika att ta 3-4kugg och korta ner kedjan, eller ??
Jag vettefan, ska dreva ner min 2kugg iallafall. Men har ingen aning om hur mycket det gör, men mångra brukar ju oftast dreva ner 2kugg..

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Föressten, någon som vet om man törs sätta ett drev från t.ex. rinab? eller ska man satsa på original ? vad kostar isf ett sådant ?

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
vad har du för skoter? om det är en polaris så tycker jag att du inte ska inhandla original från DäckDanne.. beställ hellre från kiruna..