skiftnyckel och ccu på displayen blinkar efter en backning???

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
när jag backat ut min crossfire 8 ur garaget och la in "frammåt" så blinkade ccu och skiftnyckeln för service på displayen. vad innebär detta,? vad larmar skiftnyckeln för och ccu?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Det bör ha stått nån kod efter CCU, alltså att CCU och siffra lyser om vartannat.
Vilken kod var det?

Skiftnyckeln lyser för att det är nått fel. å så får man en felkod från CCU'n
Tror det finns en felkodsförklaring på luftburken eller någonstans i närheten på maskin.

Code Trouble
ECU 12 Failure in ignition coil.
ECU 16* Incorrect adjustment/failure in APV cable.
ECU 17* Failure in exhaust temperature sensor.
ECU 18* Failure in servomotor.
ECU 2 Failure in injector(s).
ECU 21* Failure in knock sensor.
ECU 23* Fail-safe mode activated in knock control system.
ECU 4 Open or short circuit in barometric pressure sensor.
ECU 5 Open or short circuit in intake air temperature sensor.
ECU 6 Open or short circuit in water temperature sensor.
ECU 7 Open or short circuit in throttle position sensor

The Service Icon is controlled by the CCU/ECU and may illuminate for a number of reasons. The iconshould illuminate each time the engine is started, and it should go out after a few seconds. If the icon stays illuminated while the engine is running, the CCU/ECU is receiving input that is utside of its established parameters
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
minns inte koden, det är nämligen så att den slutade efter att jag tinat upp den i garaget. säger det dig någonting?, bör den lysa hela tiden, konstant för att jag ska vara orolig?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Nej tyvärr inte direkt.
Men dat akn ju ha vart nått som gick tungt/segt när den var kall.
När är Apv ventilerna servad/rengjord å justerad senast?
Kan ju va nått å kolla innan det händer igen.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
förmodligen så var det backen som strulade när du la i framväxeln. Den sitter bakom sekundären. Sitter en oskyddad axel på motorn som skjuter i backen. Den axeln blir skitig med tiden. Torka den ren och spreja 5-56