Skilland mellan M8/M1000 av årsmodell 2007, 2008 och 2009?

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Ska ta och köpa mig en nyare skoter och siktar på en Arctic M modell. Håller för närvarande på att se över möjligheten att genom firma importera skoter från USA. Kör lite blandat men mest lössnö, kommer även dra en del pulka.

Är sugen på en M8 eller M1000, i dagsläget har jag inte provat någon av modellerna, endast kört Crossfire 8 årsmoell 2009, så är därför intresserad av att få höra hur "experterna" här på forumet resonerar :ciao:

För det första;
Vilka skillnader är det mellan M8/M1000 om man jämför årsmodellerna 2007, 2008 och 2009?

Till 2010 kom ju bl.a. den nya 800 motorn och till 2009 uppdaterades modellerna med bl.a justerbar styrhöjare, ny matta och tillvalet Boss lättvikts dyna.

Vid jämföresle av motorerna 800 cc jmf 1000 cc så skiljer det 20 hk och dryga 10 kg. Har läst att 800 cc är rappare, men hur stor skillnad upplevs egentligen?
Är den typ av person som gärna vill ha den största motorn bara för att jag inte ska ångra mig i framtiden... :blabla:
Enligt er, vilken av M8 och M1000 är "bästa köpet"/"ger mest för pengarna"?

För det andra;
I staterna finns bl.a. M8 153" samt M8 162" och Sno Pro respektive M1000 153" samt M1000 162" och Sno Pro. Är det "endast" fjädringen som skiljer en M8 153" jmf en M8 153" Sno Pro?

Har inte hittat några viktuppgifter avs. 153" jfm 162", vet någon hur många kg det skiljer dem emellan?

Tacksam för tips och råd!

Mvh
Fredrik
 

Zaiboot

Medlem
20 apr 2009
12
0
1
Luleå, Sweden
Dem flesta kanske är ute och kör för tillfället, himla fint väder. Jag hade varit ute med skotern om inte primärvaritorn och lite annat rasat.

Denna tråd hoppas jag får en bra disskusion då jag helst av allt hade velat ha en M-maskin själv (när jag får råd och jag har övertygat hon där hemma).
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en stor skillnad enligt mig är att 09:eek:rna fick rikig elback , lättare och inge mekaniskt/solonoidstyrt som kan rackla , en skillnad är ochså hur hårt/vibrerande 1000 motorn går i jämförelsen med den kortslagiga 800:an ( 78 vs 70 mm i slag) jag skulle köpt en 2010 800:a om jag tänkt ha den std , en 1000 om jag tänkt trimma , den har ju fortfarande tex samma usla y-rör tex medans 800 fick ett "trim" std i år ...
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Tack för infon. nu börjar det likna något =)

Så i och med den "nya" 162 hk motorn i 2010 års 800 "lönar" det sig inte lika mycket att byta y-rör?
Tänkte först att det var "lika lätt" att locka fram ytterligare ca 20 hk ur den motorn som 2009 års modell genom att byta y-rör och pipa, men så är då alltså inte fallet?

Stämmer det även att både M8 och M1000 "bantades" en hel del till år 2009 jämfört med 2008 års modell?




en stor skillnad enligt mig är att 09:eek:rna fick rikig elback , lättare och inge mekaniskt/solonoidstyrt som kan rackla , en skillnad är ochså hur hårt/vibrerande 1000 motorn går i jämförelsen med den kortslagiga 800:an ( 78 vs 70 mm i slag) jag skulle köpt en 2010 800:a om jag tänkt ha den std , en 1000 om jag tänkt trimma , den har ju fortfarande tex samma usla y-rör tex medans 800 fick ett "trim" std i år ...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
org y-rör på 10:an ser ut som ett trim , utan den märkliga neråtvinklingen , men lika fullt ger y-rören bra med effekt , tex D&D + 12 hk tillsammans med pipa hos Dynotech , +20 hk på gamla motorn är nog kataloghästar som inte visar sig när man själv bromsar , det bantades några kg mest pga av backen men några ytterliggare små detaljer var det som jag inte har 100% koll på , tror dom gick tillbaks till enbart 2 indre vändhjul tex
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Hmm ok, då tror jag att jag är med. Men det gäller då alltså M8 och ej M1000?

Men om man då jämför M1000 av årsmodell 2008 och 2009 så är det mest backväxeln som är den stora skillnanden!?
Hur är det med den höj- och sänkbara styrhöjaren. Fanns den även på 2008 års M1000?



org y-rör på 10:an ser ut som ett trim , utan den märkliga neråtvinklingen , men lika fullt ger y-rören bra med effekt , tex D&D + 12 hk tillsammans med pipa hos Dynotech , +20 hk på gamla motorn är nog kataloghästar som inte visar sig när man själv bromsar , det bantades några kg mest pga av backen men några ytterliggare små detaljer var det som jag inte har 100% koll på , tror dom gick tillbaks till enbart 2 indre vändhjul tex
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag tror styrhöjjaren kom 09 , det finns garanterat dom som har bättre koll på M serien här än jag ?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
2009 har omgjord tunnel med fotsteg som avslutar längre fram
Främst för att den ska gå bättre i djup snö, inte hänga upp sig lika lätt och ta undan snön bättre än 2008an
Hela bakdelen är omgjord -09, lyftbåge i aluminium, 2008 i plast
baklyse är av diodtyp på 2009
omgjorda boggiskenor med mindre material, mer urfräst, lättare
teleskopstyre
Mattan är annan på 2009, powercaw matta av enkel-kords typ som medför lättare drivning
ska visst ha grymt bett också
2008 har challenger matta
dom flesta 2009 såldes med boss dyna
motorn är likadan på 2007, 2008 och 2009 förutom att 2009 m1000 har fetare mappning än 2007, vet ej 2008
m8 har likadan motor fram till 2010
mer värmeskydd från 2008
2007orna ville smälta lite plast här och var
Dessa kunskaper borde alla barn få lära sig redan i ettan:becky:
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Måste ha lyssnat lite dåligt i ettan (vilket i och för sig är helt tänkbart... =)

Min slutsats lyder då: det är en M maskin av årsmodell 2009 (eller nyare) som man bör sikta på!

Sen återstår då om det är en M8 eller M1000 som ska vara prio 1. Har en lite "dålig" egenskap som innebär är att jag inte blir nöjd förrän maximal effekt inhandlats MEN hur är det eg. med effektökning av y-rör och slutburk om man jämför en M8 och M1000 årsmodell 2009?
Är det typ samma effektökning på båda maskinerna?
Som jag sedan lärt mig är att M8 till årsmodell 2010 fått uppdaterat y-rör = det finns inte samma möjlighet till ökad effekt genom att byta y-rör på en M8 2010, eller?
Om det är så kanske det torde vara en bra idé att försöka köpa sig en M8 års 2009 och sedan byta y-röret och slutburken, då borde den ju gå som en M8 årsmodell 2011 =)


2009 har omgjord tunnel med fotsteg som avslutar längre fram
Främst för att den ska gå bättre i djup snö, inte hänga upp sig lika lätt och ta undan snön bättre än 2008an
Hela bakdelen är omgjord -09, lyftbåge i aluminium, 2008 i plast
baklyse är av diodtyp på 2009
omgjorda boggiskenor med mindre material, mer urfräst, lättare
teleskopstyre
Mattan är annan på 2009, powercaw matta av enkel-kords typ som medför lättare drivning
ska visst ha grymt bett också
2008 har challenger matta
dom flesta 2009 såldes med boss dyna
motorn är likadan på 2007, 2008 och 2009 förutom att 2009 m1000 har fetare mappning än 2007, vet ej 2008
m8 har likadan motor fram till 2010
mer värmeskydd från 2008
2007orna ville smälta lite plast här och var
Dessa kunskaper borde alla barn få lära sig redan i ettan:becky:
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
slutburkar sänker för det mesta effekten med några få undantar (bla Tikka PPC) , en 09:as 800 ger ca 145 och 1000 cc ca 15-20 hk till , y-röret ger mer på 1000 cc , jag har bara sett en bromsning (opartisk) å där gav y-röret 7 hk på en 2010:as 800 , tycker de verkar vara underligt att det ska ge mer än på gamla motorn , det räcker inte med ett y-rörs byte för att få prestanda som i nya motorn , den har vassare portning , lättare vev , högre komp , annan pipa , tändning osv ....
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Ok, då tror jag att jag är med. Givetvis är det torde det vara optimalt att kränga sig en M8 av 2010 årsmodell, synd bara att allt ska kosta =)
Jag försöker finna den modell som ger "mest för pengarna". Att 2010 årsmodell av framförallt M8 är en grym maskin råder det inga tvivel om (inte för mig i alla fall). En M1000 av tidigare årsmodell (2008 eller nyare) ger dock på pappret ung. lika mycket effekt som en M8 2010, dock med dryga 10 kg mera vikt att släpa på. Då återstår för mig i teorin (tills dess att jag fått möjlighet att provköra de olika modellerna) att "skaffa mig en favorit" av en M8 årsmodell 2009 eller en M1000 årmodell 2009. Det känns som om de uppdateringar som kom 2009 är värda att betala för...

Har sett att i USA så såldes M8 och M1000 i både 153" samt 162", är det "overkill" att ha en "162" här hemma?

slutburkar sänker för det mesta effekten med några få undantar (bla Tikka PPC) , en 09:as 800 ger ca 145 och 1000 cc ca 15-20 hk till , y-röret ger mer på 1000 cc , jag har bara sett en bromsning (opartisk) å där gav y-röret 7 hk på en 2010:as 800 , tycker de verkar vara underligt att det ska ge mer än på gamla motorn , det räcker inte med ett y-rörs byte för att få prestanda som i nya motorn , den har vassare portning , lättare vev , högre komp , annan pipa , tändning osv ....
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Jag hade satsat på en M8 2010 eller en M8 2009
det är dock stor skillnad i effekt mellan m8 2010 och m8 2009 men förutom motorn är dom rätt lika
Tycker 1000 kubikaren känns inte lika rapp som 800an
den har en råare gång och så vibrerar den sjukt mycket på låga varv
fast den finns i 162" och har potential att få ordentligt med flås
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Gott svar, synd bara att det "alltid" ska vara det dyraste alternativet som är det bästa =)



Jag hade satsat på en M8 2010 eller en M8 2009
det är dock stor skillnad i effekt mellan m8 2010 och m8 2009 men förutom motorn är dom rätt lika
Tycker 1000 kubikaren känns inte lika rapp som 800an
den har en råare gång och så vibrerar den sjukt mycket på låga varv
fast den finns i 162" och har potential att få ordentligt med flås
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Vad är det för generell uppfattning avseende längd på mattan. I USA finns både M8 och M1000 att köpa som 153" respektive 162".
Förstår att framkomligheten är bättre med en längre matta men vad finns det för nackdelar att köra med en 162" jämfört med en 153"?