Skillnad mellan motorer?

Linusen

Medlem
3 jan 2014
28
0
1
Tjaa!
Ska skaffa ny skoter i slutet av säsongen i år, och jag har lite funderingar.
-Vad är det för skillnad på alla motorer? Powertec, e-tec osv. (Skotrar mellan 08-10, kortbandare 800 & 600)
-Finns det någon extra utrustning som man ska leta efter? Vad är den värd isf?
-Kommer köra i sälen, så det blir mycket ledkörning, men vill ändå kunna leka runt i puder om jag känner för det, funkar korta maskiner då? Tänker på skidoo mxz och lynx rave.
-Ska man leta efter en 600 eller 800 maskin? För och nackdelar?

Tack som fan /Linus :ciao:

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Powertec är förgasarmotor på 140 hästar typ som dessutom verkar ha en del sjukdomar, veven måste fettas och allmänt rackel.

E-tec är direktinsprutad motor. Tidiga 800 E-tec (11-12) Har nå motorfel från fabrik, men om den skulle rasa (eller vid 500 mil) så får du gratis kolvbyte och eventuellt vevbyte om den har rasat.

Extra utrustning beror väl på hur du värderar den. Vill du ha packlåda och högruta så får du kanske punga upp nån krona extra. el-start kan vara värt nån krona om du tycker det är nödvändigt.

Korta maskiner funkar fint för lek i lössnö, men när det börjar luta eller snön är meterdjup så kommer du självklart sitta fast lättare, men en kort skoter är väldigt lättkörd och rolig!

valet mellan 600 och 800 är helt personligt. Oftast kräver 600 mindre underhåll och tar mindre rem. Men 800 har ju såklart 40 hästar mer och det märks :)

Linusen

Medlem
3 jan 2014
28
0
1
Alright, tack.
Tror du att en lite längre maskin (skidoo Renegade) går bättre på led?
När jag tänker på det så tror jag att den går mycket bättre på guppiga och gropiga leder, eftersom den inte går ner i varje svacka. Men det kanske är tvärt om?

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Det beror ju på hur mkt led/ lössnö. Men jag upplever inte Renegaden som nå vidare trevlig efter leden, nästan lite sävlig. En kort är ju alltid roligast, men med lite sämre möjlighet i lössnö. Dock inte omöjlig, jag tog mig fram hyfsat i fjälls med min Rave -14. Vet inte vilken budget du har men köp inte en Powertec, dom verkar vara sisådär. Ska du ha en 800 måste det nästan vara etec (om du måste köra brp) annars är ju 600etec riktigt jädra fin. Billig i drift, bevisat hållbar och på led räcker nästan alltid effekten. Vad gäller utrustning så vet jag inte vad som är jättenödvändigt. Om det inte sitter nåt på tunneln skulle jag rekommendera Linq, hur enkelt som helst, helt klart bästa sättet att fästa en packväska eller extra dunk som finns på marknaden. 1600kr ca, kan det vara värt. Annars köpte jag en klim-rygga med ihopfällbar spade. Klart bästa utrustning jag köpt hittills!

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Om du köper en re 800 så tror ja inte du blir missnöjd.
Byt skidor och en riktig matta om de inte redan är gjort.

Åker själv på en re och skulle inte köpt nå annat om ja skulle haft den till å mest åka efter led.

lynx_tokig

Aktiv medlem
7 nov 2011
88
0
6
vindeln
Hade en lynx rave 600 -09 i två säsonger vart 400 mil på den maskinen den va helt underbar efter Led gick å mata på obegränsat utan att boggien sa ifrån satt 44 å nedrevad 2 kugg fläska på CA PRO Xtx skidor å man vände på en 10öring :eyebrows: bytte 3 remmar under dom milen så de va inge man kunde anmärka på heller i puder fick den faktiskt över förväntan man fick planera vart man skulle å ha lite fart på de så gick de bra oftast :bigsmile: kör boondocker 3700 -14 nu i dagsläget å måste me handen på hjärtat säga att man sakna 600 ibland.

/Ända lynxen i byn men alltid skidorna mot skyn

Linusen

Medlem
3 jan 2014
28
0
1
Blev en skidoo mxz 800r p-tek 09 :)
510 mil, så det är dags för kolvbyte nu efter säsongen. Riktigt fräsh 44-matta, originalskidor. Bör man byta ut dem?

Glad Påsk! Mvh Linus

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Originalskidorna är sjukt dåliga, går få bättre med ett extra styrstål. Styr så sjukt dåligt...

Jag bytte ut mina och blev nöjd.

Linusen

Medlem
3 jan 2014
28
0
1
Vad bytte du till då? Räcker det att byta skidor eller är det fästen som måste ändras också?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag bytte till SLP PP, men det finns många bra att välja på. C&A XTX, BX är 2 av många bra från C&A, Slydog Powder Hound är också bra, såna har jag också. Det beror lite på vad du vill göra med skotern.

Sök här på forumet, det finns massvis av info om skidor här!