Skillnad mellan RC och RE?

henrik.strandlund

Välkänd medlem
25 nov 2005
260
1
16
Sundsvall
www.easyridersoxsta.se
Är i köpartagen och har några funderingar.
1. Vad är skillnaden mellan RC 600 och RE 600 årsmodell -07.
2. Har surfat lite på Blocket.se och ser att RE modellen verkar vara billigare än RC, varför?
3. Vilken är bättre och varför?
4. Är dessa modeller bättre än Ski-Doo rev 600 -06 -07?
5. Är det något mer man bör tänka på, typ ska man ha SDI eller inte?

Blev många frågor.

Reactions: Mr snow

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
31
luleå/Ösd/Storåbränna
1, Själva skoter är väll i princip lika. Men då Rc är en lite mer "Familje sport skoter" om jag säger så. Med tex el tank mätare, Å re´n är väll mer "Tävlings inriktad", Lite enklare saker som tex stoppknapp osv osv.

2 ,Har också sett det, Dock har jag ingen aning varför, Nån annan som kan veta det ?

3, Det är väll mer att välja de "stuk" du vill ha ? Racing/Familje sport

4, Jag tycker då det! Det jag älskar med lynxarna är Pps och okopplad boggie som gör att den får fina res, Men om dom är allmänt "Bättre" vet jag väll inte ?

5, Sdi motorn är klocker tycker jag, Går hyffsat billigt och är lättstartad!

Är jag helt ute och cyklar?Rätta mej vid fel! Annars tycker jag att båda är kanonskotrar!

Å lycka till med skoterköpet! :)

Last edited:

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
1: Stor skillnad, 2 olika skotrar. RE:n är byggd likadant som 06:ans 440, vilket inte RC:n är. RE:n är en raceklar maskin i princip.
2:Varför RC:n är dyrare vet jag inte, folk kanske använder grejjerna ordentligt på en RE?
3: Beror väl alldeles på vad du har för krav, RE:n vill ha mer soppa, men är nog en de roligast maskinern man kan åka runt på bana eller riktigt ful led, sen tycker jag RE:ns racing design är trevligt.
4: Tja, beror väl på tycke och smak. RE:n är bättre på vissa saker som reven inte är lika bra på, och vise versa förstås.
5: Sdi är bra för bränsleekonomin, men dn vill tydligen dö till ibland när man tuktar för mycket, inget jag vill ha på en maskin som ska gå under hårda förhållanden. Ingen sdi tack...

Mina egna åsikter förstås...

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
SDI finns bara på RC'n, därför är den dyrare, plus att den kostade mer i inköp som ny.. RE'n har ju förgasare, men kan ju vara väl så bra vissa gånger.. Som sagt, RC = familjeskoter, RE = lek o ledtuktare

Pearlanders

Medlem
15 jan 2009
16
0
1
Burträsk
www.ohlundsplat.se
RC är ingen familjeskoter, en mer civiliserad sportmaskin bara.
Håller med detta!
Är en ägare av en 07:as RC och kan då absolut inte säga att det är en "familjeskoter". Tvärt om! Den verkar vara byggd enbart för en person med "leklusta".
Den är ingen vidare dragskoter eller för den delen någon skoter att ta med t ex ett barn på. Barnet sitter otroligt dåligt på den och dessutom osäkert.
Men däremot en underbar led maskin. Bland de bästa!
Dessutom håller den lika motormässigt med en Rave 800 03:a med avsevärt bättre ekonomi.

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
48
Lycksele
www.inlandets.se
Om vi säger så här:
RC = SDI
RE = Förgasare

SDI = Går billigt, ställer in sig själv beroende på temp, höjd osv
Förgasare = Tar mer soppa, kräver mer bestyckande beroende på höjd.

Alltså, RE:n är gjord mer för att skruvas i för att gå som man vill ha den!

SDI motorn går riktigt bra och billigt!