Motorn går bäst med så varma stift som möjligt. Har man helt org motor brukar fabrikens rek duga bra.
Ex om man sätter dit kallhet 10" på en motor som kan köras på 8" så sotar stiftet onödigt mycket speciellt på lägre varvtal. Det ger sämre tomg och sotigare o sotigare stift med tiden = sämre effekt.
Sätter man i för varmt stift så riskerar man avbränd elektrådbygel!!
Jag kör så varmt stift jag törs för bästa avsotning och gång i hela registret. Om man ska exprimentera med varmare stift måste man ha täta koller av stiften så inte bygeln bränns av! Pga trimgraden på min motor måste jag köra NGK 10 stift för att inte smälta elektrådbygeln.
Man kan se övergången mellan väldigt het bygel till svalare. Optimal övergång ska vara mitt uppe på bygeln då har man rätt värmetal. Ligger värmeövergången väldigt nära fästpunkt i stift måste man sätta i kallare stift.