skillnad på en v-max och en sx 700

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Inte nu för att vara petig, med SX700 är en VMax700SX. Men du kanske menar en VMAX700XTC, och då är den största skillnaden fjädringsvägen.


När det gäller din farsas RX1a så tar den på tok för mycket soppa, även om den hade varit turbomatad. Egentligen så drar båda för mycket.

Hur långt har de gått?

Min RXWarrior -04 drar mellan 1.3-1.5 liter/mil, 1.8 liter/mil kommer jag kanske upp i om jag sliter en kälke efter mig. Jag monterat på ECP luftfilterkit, Heavy Hitters i primären, annan helix samt att jag har SLP-bultar i mattan.

Synka gasarna på bägge maskinerna, kolla TPS-inställningen. Sedan så gör det sitt till om man har boggiehjul som rostat igen eller en matta som är för spänd, dålig rem osv.
 

Yamaha_4_life

Aktiv medlem
15 mar 2006
50
0
1
I Lössnön :) I mellansverige
Mikael_N skrev:
Inte nu för att vara petig, med SX700 är en VMax700SX. Men du kanske menar en VMAX700XTC, och då är den största skillnaden fjädringsvägen.


När det gäller din farsas RX1a så tar den på tok för mycket soppa, även om den hade varit turbomatad. Egentligen så drar båda för mycket.

Hur långt har de gått?

Min RXWarrior -04 drar mellan 1.3-1.5 liter/mil, 1.8 liter/mil kommer jag kanske upp i om jag sliter en kälke efter mig. Jag monterat på ECP luftfilterkit, Heavy Hitters i primären, annan helix samt att jag har SLP-bultar i mattan.

Synka gasarna på bägge maskinerna, kolla TPS-inställningen. Sedan så gör det sitt till om man har boggiehjul som rostat igen eller en matta som är för spänd, dålig rem osv.
ok, mattan har varit förspänd tidigare men det är åtgärdat, och nå boggihjul var det inte(kollade för ca10min sen) men kan man synka gasarna själv på ett vättigt sätt lr borde man lämna bort dom till nån aktoriserad verkstad? båda skotrarna är helt orginal (pappa har turbo på hyllan till sin;) ) men han har inte velat me tanke på soppan...

Sen så råkade jag skriva fel... (sorry) jag menade V-maxSX 700 och SXR 700
sen finns det ju nåra som det bara heter v-max... var är det för skillnad på dom?

tack för tipset:)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
SXR är efterföljaren till XTC, så dessa maskiner siljer sig mycket lite, så det som skiljer mest mellan en SX och SXR är fortfarande fjädringsvägen.

Sedan till RXorna.
Matta skall slackas tills den börjar rappa, sedan spännas lite. Man skall inte gå efter handboken.


Gasarna kan man synka själv, enligt herr Marklund själv så blir oftast 'solsynkning' i det närmaste lika perfekt som en synkning med hans mätare.
Ta lös förgasarpaketet, kom bara ihåg var alla slangar och pinaler sitter. Och tappa för guds skull inte nåt in i insugen.

Lyft upp förgasarna och låt solen skina in genom insugen. Vrid ner tomgångskruven så att du ser en mkt smal springa av solen genom insuget, justera alla gasarna så springan blir lika, börja i mitten. Ställ tillbaka tomgångsskruven så den är ungefär som tidigare. Passa på att kolla luftskruven som sitter under gasarna. 2 varv ut skall de vara. Den kommer inte ta märkbart mindre om du drar igen dessa 1/2 varv, så låt de stå på 2 varv. 4T beteer sig inte som 2T.