skillnad på modeller ?

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
vad är det för skillnad på Prox 2 och Prox R egentligen ?
Förutom att Prox 2:an finns med flera motor alternativ .
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Andra dämpare/färgskillnad/höjd samt hårdhet på dynan/lite annan körställning mer ban inriktat på XR/35 bred matta på XR original.

Ja kort sagt så är XR modellen mer gjord för bana medans X2an är mer gjord för ledracing.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Den som söker finner, så här skrev ``Aviator´´ för länge sedan...

Jag har en Pro XR 800 och min flickvän en X2 800. Båda -04.
I grund och botten är det samma skoter.
Det verkar inte som att någon egentligen har total koll på vad alla skillnaderna är, varken återförsäljare eller andra kunniga.
Skillnaderna vi sett är följande:

För XR:
Exteriör:
Färgen och dekalerna:)
Annan dyna, högre och smalare.
Det följer med lock som man kan peta dit istället för mätarna, sparar väl nåt kg om man vill detta.
Fotholkarna ser lite annorlunda ut.
Annan ram för styrfästet.
Ett alublock som vinklar fram styrstången.
Utskuren slits i huven så att styrstången skall få plats.
Hookat styre, X2 har ett crosstyre med musöron och det verkar som om X2'an har bättre effekt i handvärmarna.
Ingen startnyckel, nödstoppslina istället.
Simpelt litet Crossgasreglage utan gashak-skydd.
Annan dödarknapp, går ej att komma åt av misstag.
Annan plastpanel mellan tanken och huven, mer öppet in till motorutrymmet än på X2 vilket ger högre ljudnivå och annat sound på XR.
Annan placering av handtagsvärmarknapp och choken. X2 är mer ombonad men man vill troligtvis spara nåt halvkilo i vikt och ge möjlihet att ha knäna närmare huven.
Annan frontbåge, XR har en aluminiumbåge, tuff, men knepigare att lyfta i :)
Annan bakflärp, lite smalare på XR.

Fjädring, dämpare drivning och Matta:
Linjära fjädrar fram istället för progressiva.
Ingen krängningshämmare.
35.6 cm bredd på mattan och 35 mm kammar. X2 = 38.1 cm bredd och 32 mm kammar.
När det gäller lössnöegenskaperna för den smala mattan så är jag totalt förvånad den går som en skållad iller i djupsnö . Även när det bär iväg uppför.
X2 har större drivaxel med massor med avrundade splines, why ?

Under huven:
Keramcoatad pipa, vanlig svart i X2, måtten verkar dock vara desamma.
Mindre oljebehållare och ingen verktygslåda i XR.
Ingen back, dubbelhelix i variatorn istället, Troligtvis kan man modifiera helixen så att man har back både med 62 och 66 graders startvinkel. Back kittet kostar 1500 spänn och består av en knapp ! och en helix med utskuren slits i botten för reverserad sekundär.
Ingen hållare för extrarem på XR. (Går att sätta dit om man vill)
Bensinpumpen sitter på annat ställe på XR, Pga oljebehållarens placering.

Gällande uppgifter om mer effekt så ställer jag mig tveksam till detta. båda maskinerna går väldigt lika i acc och toppfart. Men på fordonsuppgifterna från vägverket finns nån hästkraft extra och nåt kg bort på XR. = Dyrare försäkring !! Tror ej att det är nån skillnad i realiteten som sagt. Varken på vikt eller effekt. Någon som vet ?

Körkänslan är totalt överväldigande på båda maskinerna men XR är inte lika skön att köra sittande på, stående är den dock helt enormt bra. X2 funkar i båda lägena, men jag upplever att handlingen är något extremare på XR eftersom man kommer längre fram och har lite större utrymme att jobba på.
Motorerna går jävligt hårt, med fin botteneffekt och vrid, det sätter aldrig emot och känns som om det aldrig slutar dra på toppen. Kul !!


Tja. kommer jag på nåt mer får jag väl lägga till detta.

//Kjelle

/
Bola.....
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
JAA Pro X2an och Pro XR 800an är i princip samma maskin när de gäller chassi och huv osv.bara färger osv som skiljer...kanske nå dämparsetups osv..

men kan komma med att de inte bara fins som oranga pro XR .. dem röda PRo Xr 440 har som dom först nämda inte har framflyttad styrstång..lite värre dämpare. styvare chassi osv..

men pro x2an och PRO xR 800a är i princips samma maskin