Skillnad på olika oktantal?

Splux

Välkänd medlem
22 maj 2010
122
0
6
Orsa
Tja!
Har kommit in i en diskussion nu, och båda har kommit på frågan "skillnad mellan olika oktantal?" och jag kom på att fråga här! <:

Så, vad är det för skillnad mellan de olika oktantalen?
Och kan man köra en moppe/skoter lika bra på 96 eller 98 som på 95? Eller det kanske går bättre?

MVH, Marcus.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Från Wikipedia

Oktantal är ett mått på ett bränsles förmåga att motstå temperatur och tryck. Så kallade knackningar uppstår i en ottomotor då för högt tryck eller temperatur gör att bränslet antänds för tidigt. Ett högre oktantal hos bränslet medför att det motstår tryck och temperatur bättre och därmed minskas risken för att motorn ska "knacka".

För att man ska kunna utnyttja ett bränsles energiinnehåll maximalt så är det viktigt att bränslet inte orsakar knackningar. Om en ottomotor kan konstrueras för ett bränsle med högt oktantal så kommer motorns effekt att stiga samtidigt som dess energiförbrukning (bränsleförbrukning) sjunker.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Tvärtemot vad många tycks tro så är det alltså inte mer effekt i 98-oktanig bensin. Däremot är den bättre på att "pressas" och ändå göra sitt jobb (antändas i rätt ögonblick).
 

Splux

Välkänd medlem
22 maj 2010
122
0
6
Orsa
Tvärtemot vad många tycks tro så är det alltså inte mer effekt i 98-oktanig bensin. Däremot är den bättre på att "pressas" och ändå göra sitt jobb (antändas i rätt ögonblick).
Känner mig lite halvkass som inte prövade wikipedia först:p

Så.. Om en skoter går bättre på t.ex. 98 än 95 beror på vad det är för motor i den? Är lite seg just nu, så jag har lite svårt att få in saker i skallen^^
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag har kört skoter i drygt 23 år, bil över 20. Trimmat som original-jag lovar, den som känner en märkbar skillnad på bränslet är duktig.

Motorn levererar inte en enda hästkraft mer på 98 jämfört med 95! Däremot kan en motor som är designad/byggd för tex 98 (eller annat bränsle med högre oktantal) spika sönder om du kör den på lägre oktan. Är det en "modern" motor med tex turbo och en insprutning som i realtid loggar mha avgastemp eller någon form av mikrofon mot blocket som registrerar spikningar kan den sänka laddtrycket alt serarelägga tändpunkten på motorn så att du av den anledningen får mindre effekt.


Men för att säga det kort: I Sverige har vi inte problem med extremdåligt bränsle, och om du kör en relativt original skoter som inte är turbokonverterad-nej, det finns ingen anledning att köra dyrare bränsle än 95.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Alkylat finns ju också...

Knappast värt pengarna på en skoter men man behöver inte vara orolig för att soppan äter upp insugningsgummina eller att den blir dålig över sommaren.
Tror även att den luktar mindre....

Men den är dyr :/
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
BF 95 är det 5% etanol i, BF98 är "ren" Bf96 är en blandning av 30% 98 70% 95, 96:an blandas i pump finns allts inte på depå eller i tankar p macken. Oktantalet är ju som står ovan "bränslets förmga att motverka spikningar" Jag vet ej om det finns kännbar skillnad emellan de olika sorterna men vid högst ovetenskaoliga tester så "baksjuter" inte åkgräsklipparen på 98, min 800 polaris går betydligt renare på 98 och 142:an jag hade förr glötände på 95... Dagens moderna motorer har ju som sagt mycke elektroniska motorstyrningar så det ska inte spela nån roll, men tex trimmade motorer kan ju ändra karaktär om man tankar bränsle med etanol i eftersom etanolen ändrar bränslets egenskaper.
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Vad jag har hört har 98oktaning bensin en "längre explosion" och 95 en lite kortare explosion, vilket gör att en gammal tvåtaktare i många fall inte kan utnyttja hela 98oktaniga bensinens energi. Avgasporten öppnas helt enkelt innan bensinen brunnit färdigt.

Se inte detta som nån fakta, mer av en teori jag läst. Skriv gärna om jag är helt ute och cyklar.
 

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Jag har kört skoter i drygt 23 år, bil över 20. Trimmat som original-jag lovar, den som känner en märkbar skillnad på bränslet är duktig.

Motorn levererar inte en enda hästkraft mer på 98 jämfört med 95! Däremot kan en motor som är designad/byggd för tex 98 (eller annat bränsle med högre oktantal) spika sönder om du kör den på lägre oktan. Är det en "modern" motor med tex turbo och en insprutning som i realtid loggar mha avgastemp eller någon form av mikrofon mot blocket som registrerar spikningar kan den sänka laddtrycket alt serarelägga tändpunkten på motorn så att du av den anledningen får mindre effekt.


Men för att säga det kort: I Sverige har vi inte problem med extremdåligt bränsle, och om du kör en relativt original skoter som inte är turbokonverterad-nej, det finns ingen anledning att köra dyrare bränsle än 95.
Finns tillfällen då det är bra att köra på 98, tex på min Switchback då det finns 2 olika tändlägen att välja mellan. 1 för 95 och 1 för 98 = mer pulver!