Hur stor skillnad är det egentligen på olika stötdämpare av liknande uppbyggnad ?
Om man jämför två olika stötdämpare tex. walker evans och ett par Öhlins med liknande konstruktion dvs. piggyback och samma inställningar via klickers.
Om dämparna har samma värden på fjädrar och "samma" schimsning har jag svårt att se vad som kan vara värt 25-30 tusen att byta dämpare runt om.
Naturkligtvis kanske ett märke har högre toleranser vid tillverkningen som gör att det blir mindre slitage och lämnar mindre rester i oljan men lägger man dom pengarna på att försöka optimera fjädringen bör man ändå serva dämparna varje säsong (byta olja och gas som ett minimum) jag har kikat i några "nya" dämpare som inte gått speciellt långt under en säsong och oljan ser inte rolig ut efter så kort tid, men det är förmodligen värst under "inkörningen" av dämparen.
En del svär ju över att ett visst märke är det bästa pga. av dom bytt ett par 3 eller 5 år gamla dämpare mot ett par Öhlins tex. och det blev som en ny maskin, men var det pga. att dom gamla dämparna var slutkörda eller för att dom nya dämparna kanske var bättre kalibrerade för just den maskinen och körstilen eller är det något "magiskt" med just det märkets uppbyggnad av dämparen.
Har vi någon dämparexpert på forumet som har åsikter om detta ?
Om man jämför två olika stötdämpare tex. walker evans och ett par Öhlins med liknande konstruktion dvs. piggyback och samma inställningar via klickers.
Om dämparna har samma värden på fjädrar och "samma" schimsning har jag svårt att se vad som kan vara värt 25-30 tusen att byta dämpare runt om.
Naturkligtvis kanske ett märke har högre toleranser vid tillverkningen som gör att det blir mindre slitage och lämnar mindre rester i oljan men lägger man dom pengarna på att försöka optimera fjädringen bör man ändå serva dämparna varje säsong (byta olja och gas som ett minimum) jag har kikat i några "nya" dämpare som inte gått speciellt långt under en säsong och oljan ser inte rolig ut efter så kort tid, men det är förmodligen värst under "inkörningen" av dämparen.
En del svär ju över att ett visst märke är det bästa pga. av dom bytt ett par 3 eller 5 år gamla dämpare mot ett par Öhlins tex. och det blev som en ny maskin, men var det pga. att dom gamla dämparna var slutkörda eller för att dom nya dämparna kanske var bättre kalibrerade för just den maskinen och körstilen eller är det något "magiskt" med just det märkets uppbyggnad av dämparen.
Har vi någon dämparexpert på forumet som har åsikter om detta ?