Skillnad rotax 800??

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Alla 800 snurror är inte H.O va ja vet iaf :) H.O står för high output och ska väl vara lite värre. De som skiljer vanliga 800 mot 800 H.O är portningen tro ja de va. (rätta mig om ja ha fel) :) insättningen kanske och sen kan du nog behöva tändsystemet :)

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Precis som dom säger så är en HO på ett par hästar till genom höjd avgasport om jag inte minns fel, annars samma grejer i princip.

Den passar rakt ner med revs motorplatta, dock måste du byta svänghjul, tändplatta och trigger om du ska använda rer elsystem dvs original från reven. Sen måste tempgivare i toppen bytas mot nyare och för de krävs att man borra upp hålet i toppen och gängar om. Inga konstigheter dvs.

Bara att fråga om du behöver veta något mer :)

MrSup

Välkänd medlem
Okey nån sa att de va tyngre vev i den äldre 800an? svänghjul tändplatta komma flyttas för jag kör med 440 el. tänkte ha den äldre motorn som reserv om nått händer.
Så den äldre motorn kan man köra med samma bestyckning då?

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Tyngre vev har jag aldrig hört så de kan jag inte uttala mig om, jag kör med ett ho förgasarrack på min icke ho motor och de funkar kanon. Dock använder jag mig av icke ho pipa då längden på stinger skiljer mellan dom.

MrSup

Välkänd medlem
okey kommer köra med brp dubbelrör om jag använder den där "reserv" motorn. Är bra att ha en extra motor om en går sönder under säsongen och man behöver byta snabbt. bara inte effekten skiljer för mycket för då blir variator kalibrering inge bra.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Är nog inte märkbar skillnad, ev ett steg på primärens ställskruvar.

Hoppas nu i veckan försöka hitta vad som skiljer exakt mellan ho och icke ho cylindrar då jag tänkte porta mina likt en ho.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Såg att benny har din motor hemma, han skrev upp avgasportens höjder från HO som jag hade.