skillnader på 440 och 800 bränslepumpar

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
ha just köpt en Ski-doo MXZ 440/800 och troligen ha bränslepumpen lagt av. Nu är de bara de att pumpen som sitter där har 2 utlopp. En går till förgasarna och den andra går in i blocket på PTO sidan. Beställde en 800 pump och då visade de sig att de bara finns ett utlopp på den och inte två. Suttit och kikat på sprängskisser nu och vad jag fattar så är de en pump från en 440-07 för på den finns de dubbla utgångar och inte en utgång som på 800 pumpen.

Vad ska man göra? beställa en 440 pump och skicka tillbaka 800 pumpen?
Varför går de en slang från anslutning på blocket till utloppet på pumpen och den går inte till någon anslutning på 800 pumpen då de som sagt bara sitter ett utlopp på den. Är de någonslags vakumslang?

Kan tillägga att det är borrat för olja till lagret på veven på PTO sidan med.​
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Den som går in i blocket ger pulserna till membranet så att den pumpar bensin.
Det måste vara 3 rör på pumpen. ett till blocket, ett till förgasarna, ett till bensintanken.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Sitter 4 rör på 440 pumpen. Två går in i blocket. Ena går från där den pumpa ur bränsle och den går in till anslutningen för att trycka in fett till lagret. En går till membranet från blocket
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har inte 440 vanliga rund trottelförgasare alltså inte samma som 800 har. och dom har väl en soppa slang till vardera förgasare.
Alltså en slang med soppa in till pumpen. en vacum anslutning till vevhuset och 2 slangar ut till förgasarna.

Låter väldigt skumt att ha en slang från fett röret till soppa pumpen??? Är du säker den sitter där?
Om du har en soppa slang på fett röret så skulle du fylla upp hela vevhuset med soppa.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hur som hälst du har en 800 motor. Köp då en pump som hör till en 800 så kommer det att fungera. Sitter det en slang på fett röret så ta bort den och plugga röret så du är säker det är tätt
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
440 pumpen har 2 anslutningar mot förgasarna och pumpen från 800 bara har 1 anslutning mot förgasarna. Precis som Brygg säger.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Ha verkligen kollat noga och de är så de ser ut. Ha då smälla igång den med 800 pumpen och den starta, men tror voltregulatorn är väck. Den går, men inte som den ska alls. Den går upp och ner medans man gasar, men då ja koppla in varvräknarn så Tänder till lite och dör, tänder till och dör hela tiden, Lyset tänds ibland, och gasade man så gå den skit, men intenå bra alls och sakna tomgång. Kopplade in varvräknarn och då fucka den upp sig helt. Alla varningslampor lyser,vvarvräknarn rör sig inte och den dör och tänder till, dör och tänder till hela tiden och man måste gasa till för att den ens ska tända till.

Är ja helt ute och cyklar att de kan vara voltregulatorn eller? Tänspole och cdi är testade samt nya stift. Voltregulatorn ha inte blivit testad och stator samt trigger är kollade
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Skulle kunna vara voltregulatorn, har för mig att skotern brukar bete sig ungefär som du beskriver när den är trasig.