Skjutit hål i FMF ljuddämpare YZF 400-99.

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Hej hopp.

Är andra gången jag lyckats skjuta hål i en ljuddämpare. förra var en Viper slip-on som de blev två stora vackra hål i. Fick den svetsad och sedan sköt ja sönder svetsningarna. Beställde en FMF ljuddämpare och fick den i går (fredags) Körde hela (5tim) kvällen utan några som helst problem. Var ut nu ikväll och körde med kusin som körde sin Suzuki quad 400. Gick hur jäkla fint som helst.

Strax innan jag och kusin skulle åka hem så upptäckte vi ett hål i den nya fina ljuddämparen. Så klart så bli man så OTROLIGT J*VLA less på detta då man nyss köpt en ljuddämpare för 4k och de man lyckas göra efter 7 timmar ute i naturen med hojen så skjuter man ett hål. Den ha inte baktänt eller något, men den har gått lite små slött. Bestyckade och gjorde som de stod i beskrivningen till ljuddämparen som dom på FMF gjort innan körning.
Hur kan de komma sig att mina ljuddämpare inte håller? Avgassystemet blir väldigt varmt och det glöder inne i ljuddämparen när man åker. Kammarna ska stå så rätt man bara kan ställa dom och har rätt ventil spel, men den går inte riktigt som den ska på draget och känns ganska slö. Toppen ska vara nyrenoverad av förra ägaren och kolven ska vara bytt. Enligt kusin så kommer de en eldlåga ut ur dämparen lite då och då man släpper av och växlar upp och ner.


kan någon snäll och kunnig person komma med något bra förslag innan jag dumpar skiten i gruvan en gång för alla.

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.082
113
Stora Blåsjön
Hade du kollat acc-pumpen i förgasaren?
Tar du lös förgasaren och vrider på gashantaget så ska det spruta en rätt stark stråle ut från förgasaren in mot insuget i motorn.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Förgasaren har jag gått igenom väldigt många gånger på senaste tiden då den gått som en säck potatis:p Accpumpen skickar på som den ska, men ha inte lyckats skuta in strålen då jag inte haft motorn igång då jag varit rädd för just de som hänt och de är jag 100% säker på :)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.161
113
63
Utgår vi ifrån att allt står rätt till i motorn så måste den vara fruktansvärt lågt bestyckad eller som asker sagt, acc-pumpen fungerar inte som den ska som ska.

Ta lös förgasaren igen och ställ alla skruvar och munstycken till original inställning för att utgå därifrån. Har du instruktionsbok står det där annars kan dom ta fram det på tex Yamaha Center.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Slänger in text från enduromx där jag har en tråd med. kanske kan vara till lite hjälp.

var till en som har firman "min hoj" som är riktigt riktigt duktig på detta med 4takt och han tyckte kammarna stod bra, men även att de ser ut som att dom står typ en halv kugg fel, men de tyckte han inte skulle göra något. En teori han hade var att de kunde vara så att motorn tryckte ut olja via kolvringarna så de blandas med beninen och trycks sedan ut i avgassytemet och antänds tillslut och därför hela kröken blir röd och därför dämparn smäller. Som sagt är de bara en teori han hade, men de var väldigt för mkt olja i motorn. Mängden står längre ner. Ullen i ljuddämparen har smällt helt och hållet kan jag lova. va som småsten då vi plocka isär den igår som bara ramla ur den.

Orginalbestyckningen är:

Huvudmunstycke: 175
Lågfart: 45
Nål: läge 4 (1-7)
Blandskruv: 1 3/8 varv ut

Nuvarande bestyckning

huvudmunstycke: 185
Lågfart: 45
Nål: Läge 6 (1-7)
Blandskruv: 2 3/4 varv

Enligt instruktioner från FMF ska man gå upp en till två storlekar på huvudmunstycke (i mitt fall då till 178 eller 180) och skruven skall stå 2 1/2 varv ut. Har gått upp till 185 på huvud för att vara säker och även höjt nålen två hack. Den bränner stiftet vitt samtidigt som jag bokstavligt talat smälter ullen i den. Lägger upp en video med hur den låter och har sig, men den verka då suga i sig lugt då man inte har någon dyna på och plus att de är hål i ljuddämparen så den har helt plötsligt två utblås. Kusin sa att då jag växla ibland så kom de som en eldslåga som även de syns på filmen jag slänger upp. Först om man titta i ljuddämparen kunde man se att den bara blev mer och mer röd glöad invändigt sa han med. Skall vara mellan 1.6-1.7 liter med nytt oljefilter i motorn. Vi tömde den så gott som helt och de var över 1.8 liter och garanterat runt 1.9 liter olja som vi fick ut. Tog ut oljefiltret med och där var de metallspån så ja tänkte fylla i rätt mängd olja och nytt filter så får man se hur de ser ut sedan efter några få timmar.

På yamaha center kunde dom inte ta reda på något vilket jag tycker låter väldigt knepigt. Kusins quad 400 är dubbelt så mkt rappare på motorn och bättre gassvar än vad jag har på min apparat. Får membran och packning till förgasarn vilken dag som helst nu så då ska jag byta de.

Orginalbestyckningen är:

Huvudmunstycke: 175
Lågfart: 45
Nål: läge 4 (1-7)
Blandskruv: 1 3/8 varv ut

Nuvarande bestyckning

huvudmunstycke: 185
Lågfart: 45
Nål: Läge 6 (1-7)
Blandskruv: 2 3/4 varv

Enligt instruktioner från FMF ska man gå upp en till svå storlekar på huvudmunstycke (i mitt fall då till 178 eller 180) och skruven skall stå 2 1/2 varv ut. Har gått upp till 185 på huvud för att vara säker och även höjt nålen två hack. Den bränner stiftet vitt samtidigt som jag bokstavligt talat smälter ullen i den. Lägger upp en video på hur den låter samt bilder på stiftet.



[video=youtube;8IPTqZsGk2I]http://www.youtube.com/watch?v=8IPTqZsGk2I[/video]