Skoter 20-30tusen, Hjälp!!!

20 feb 2016
8
0
1
piteå
Hej! ska nu uppgradera skoter till nästa säsong då min nuvarande skoter är en Ski-doo mxz 99 500. Jag har en budget mellan 20-30 tusen ge eller ta.. Det är några maskiner jag har tänkt som jag är sugen på men skulle vilja veta lite mer saker om, och ifall det är en skoter för mig som är 2 meter. De maskiner jag har tänkt på är
Polaris IQ rr 600
Polaris IQ Dragon 700
Ski-Doo rev 04

Om ni har några fler tips så skriv de gärna, och skriv gärna till exempel hur mycket dom har att köra med, bränsleförbrukning osv....
Tack på förhand!

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
jag har ägt en rev -2003 och har en IQ 600rr nu.

Enligt mig så är det två grymma slitvargar! tycker inte att det finns så mycket att klanka ner på någon av dem, soppaförbrukningen är ju hög tyvärr på båda, om du inte köper en Rev SDI. Tyvärr är det ju så att äldre skotrar oftast drar en del. IQ:n är en galet ettrig och rolig maskin, medans en rev är lite snällare (går absolut inte dåligt för det).

vet inte vad man ska säga egentligen, som sagt, är två hållbara maskiner där man nästan får testa sig fram lite kan jag tycka.

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Sen beror ju allt på vars du åker och sådär, hur mycket snö som erbjuds. Åker du på ställen som har rikligt med snö oftast så tycker jag du ska satsa på en längre, eller iaf se till att det sitter nån bra matta på.

20 feb 2016
8
0
1
piteå
Tack för ditt svar!
Jag är nästan aldrig i fjällen och kör det händer bara nån enstaka gång så det är ju inte precis så att jag klättrar och håller på, det jag har läst om IQ rr är att det är väldigt stor skillnad om man bestyckar om den eller inte....
Finns det någon speciell årsmodell av iq rr som är bättre eller sämre? Är mer inställd på Iqn just nu så vi får sa vad det blir :)

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
jag tror det inte finns nå speciella "sjukdomar" på olika IQ. så årsmodell spelar ingen roll tror jag. kanske någon annan vet bättre om den saken?:)

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sjukdomen är väl att samtliga tidigare ägare kört skiten ur den och därför är det ett vrak du får för 30 lök. Plus att den dricker soppa som en häst och är oanvändbar till allt annat än hopp&lek i närmsta dike. ;)

En sådan skoter skall man köpa ny.

Sent from my iPhone using Tapatalk

vion

Medlem
11 dec 2011
42
0
1
Lycksele
Hade en IQ dragon 700 tidigare. Gick riktigt bra i snön med en 44 kammars matta. Sägs också vara en av polaris mest pålitliga motorer.
Hade lätt köpt en sådan igen om jag skulle ha nått i den prisklassen.

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
att alla skulle vara slut är ju en fördom och inte fakta. Varför skulle egentligen en sån vara mer slut än någon annan. Många skotrar får ju gå ganska hårt. Men de flesta är ju ändå byggda för det, där IQ:n kommer in i bilden anser jag. Dom har ju börjat rasa rätt bra i pris så behöver inte få ett gammalt lik för dom pengarna.

20 feb 2016
8
0
1
piteå
Tack för alla svar, det jag har läst om just iq rr är att om man bestyckar om den för tydligen går i princip alla från fabrik för fett, så att om man bestyckar om den ska det gå att dra ner bränsleförbrukningen ganska rejält . Har någon av er gjort det och vad blev skillnaden?