skoter försäkring !

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
hallå! ska nu snart ställa på min skoter en skidoo mxz 440x -99 och funderar på vilken föräkring jag ska ha och vad dom täcker.
Så fråga ett är vad täcker trafikförsäkring, halvförsäkring och helföräkring?
Och fråga två vilken borde man satsa på med tanke på att jag ej äger en ny maskin som är värd tiotusentals ?
 

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Vad alla försäkringar täcker finns att läsa på deras hemsidor osv. Jag har en mach 1 -99 som är halvförsäkrad hos folksam för 535 kr/år. Går inte att ställa av över sommaren men det gör inget då det är så billigt;)
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Trafikförsäkring Måste du ha. Den täcker skador på dig själv och annat som du orsakar skador på men inte skador på din egen maskin.

Halvförsäkringen täcker dessutom stöld, brand och "glas"(viktigare i bilvärlden).

Helförsäkringen täcker alla skador på din maskin men med nedskrivning avseende ålder. Sedan kan det ingå bärgning och annat smått & gott.

I ditt fall skulle jag nog ta en trafikförsäkring (obligatorisk) och kanske fundera på en halvförsäkring, lite beroende på hur du kör och förvarar maskinen (med tanke på stöld).

Fråga försäkringsbolaget hur mycket du skulle få ut med självrisken avdragen om maskinen brinner upp eller blir stulen. Risken är att ersättningen inte riktigt motsvarar premiekostnaden. Bättre sätta undan dom pengarna på banken och använda till reparationer eller ny maskin.

Lycka till och glöm inte att fråga flera bolag. Priset kan variera kraftigt!
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Men har du ingen försäkring alls nu när den varit avställd? Har man en försäkring och ställer av den brukar en garageförsäkring träda i kraft som ligger på några hundringar per år som täcker stöld brand etc. Kan ju vara något att fundera över. Vet inte exakt värdet på just din maskin men en halvförsäkring bör du väl ha. Självriskerna för vagnskada på helförsäkring kan vara höga så där får man ju som Lynxer skriver göra ett avvägande för värdet och vad man får ut. Skillnaden mellan halv och trafik brukar inte vara ljusår men från halv till hel brukar kunna kosta på sig en slant. Billagst blir helt klart att teckna en garageförsäkring och låta den stå kvar där under vintern :)
 

Liinus

Välkänd medlem
6 okt 2010
168
1
6
Gävle
Går lite off topic,hur är de om man har helförsäkring på maskinen och drar den efter en bil som bara har trafik.Och så säger vi att skotern blir stulen utan för ica bakom den bilen ? tex att dom tar släp och skoter.går de på bilen eller skoterns försäkring ? länge funderat över de då folk verkar vara kapabla till vad som helst nu för tiden.
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
nej jag har ingen försäkring alls nu köpten den i våras när snön precis hade gått bort. det lutar nog åt en trafikföräkring eller halv