Skoter i område Jämtland->Hallen med omnejd, bra eller dåligt?

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Som topic, någon som har koll på hur det ser ut? Är det förstört med förbudsområden mm eller finns det någon möjlighet att ta sig ut och upp på fjällen i riktningen Bydalen mm?
Hur brukar det vara att köra?

Tacksam för all info jag kan få, har en liten stuga där och funderar på om det är värt att frakta dit fler skotrar än BR250in som vi kör prylar mellan vägen och stugan med.
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Brukar ju vara bra med snö och leder finns det. lederna upp på fjället börjar väl i Höglekardalen där finns det två leder upp på fjället, Ta med skotern och upptäck själv. Håkan Birkl har skoteruthyrning i bydalen och han har väl en del i lederna runt skidsystemen så man kan väl höra med honom om den lämpligaste vägen genom bydalen.
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Tackar för infon, ingen som vet hur man tar sig förbi Bydalen? Jag har för mig att det är ganska tråkiga förbudsområden där.
Är det körbart till Höglekardalen eller är det släpvagn till stora grusparkeringen som gäller om man vill åka ut på fjället därifrån?
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
från vilket håll kommer du?
Från Hallen komer man bara till fjällhalsen men man kan runda västfjället (nordsidan) via mårdsundsbodarna o sen åka mot Håckren eller Hosjöbotten, Anaris o antingen mot Helags eller Årehållet, du kommer åt många håll bara du tar dig runt bydalen.
finns även led in i fjällen söder om bydalen.

för övrigt anser jag att en ny led på ett par km genom bydalen skulle göra underverk för skoterturismen.
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Kommer från Hallen hållet, stugan vi har ligger ca 3-4 kilometer från Hallen på vägen mot Bydalen.

Surt att det tar stopp vid Fjällhalsen, skulle vara fint som Du skriver med led genom Bydalen.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
då är det nog enklast att åka höger när leden delar sig innan fjällhalsen, sikta mot sällsjön/Håckren så kommer du runt mot fjällvärlden.
tips: kolla med Sällsjö skoterklubb för ledkarta
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Precis som Engström säger så får du ta höger mot Sällsjön och Spjätten. Från Spjätten går det två leder upp på fjället, dels upp mot saubogen och andra småtjärnar som tar dig till höglekardalen, den andra går mer mot hosjöbottnarna där man kan åka vidare mot arådalen men också anaris, vallbo, vålådalen. Möjligheterna till bra åkning finns alltså.

Tror också precis som Engström att området Bydalen/Gräftåvallen skulle bli bra mycket mer intressant för folk om det gick vettiga leder i området. Det värsta är ju när man kommer lite långväga från Anaris/Arådalen eller annat och ska ner till Bydalen, så blir det tvärstopp i Hovde! Jag fattar verkligen inte varför man inte kan dra en led längs storån/dammån...idioti
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Hur är det att vara skoterburen i dessa områden, finns det några bra fjällmackar eller är Bilisten i Hallen sista utpost för bensin?