Skoter på ingående

mrberka

Medlem
19 sept 2009
22
0
1
Skellefteå
Nu när pengarna börjar rulla in är det dags för ett nyköp, Excitern räcker inte längre så nu kommer den stora frågan vilken skoter ska man välja??

jag har cirka 50papp att leka med och vill ha en maskin som både klarar led och puder körning.

jag har fasnat för fusion 700/900 men har även sneglat på en f7, är jag inne på rätt spår eller finns det några andra modeller som är bättre än dessa??

är tacksam för alla svar:D

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Fusion är en bra skoter men väldigt underskattad. Går riktigt bra efter leden och rätt bra i snö för att vara kort, hk matta gör susen. 700 motorn har väldigt bra vrid för att vara 2cyl, detta pga långslagig motor. 900an ska jag inte uttala mig om när jag aldrig kört en. F7an är väl outstanding i puder när det gäller korta maskiner efter leden går den dock väldigt lätt upp på en skida i kurvorna men det vänjer man sig vid, men det finns ju också de som inte gillar det. Pålitlig motor som går riktigt bra men drar dock rätt mycket sås, smidig och lätthanterad, hk matta gör även stor skillnad på den men inget måste enligt mig. Jag tycker båda är bra skotrar och tycker att du ska gå på den i bäst skick för nöjd kommer du garanterat bli vilken du än köper. När det gäller F7 så håll dig till 05-06 så kanske du slipper sprucket chassie.

mrberka

Medlem
19 sept 2009
22
0
1
Skellefteå
Okej tack för den informationen:) Finns det andra altenativ till dom här maskinerna? jag är öppen för alla förslag och märken

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Skulle jag i dagsläget ha kring 50k att köpa en skoter för så hade jag lätt slagit till på en F7 -05/06 i fint skick.
Fina skotrar, grymt bra fjärding och sköna att hoppa med. Går långt över förväntan i pudret och är en lekskoter av rang! Visst körställningen börjar vara åldrad men köregenskaperna överväder detta
Vill dricka sås men smakar det så kostar det :) Är en lyckad skoter/motor från Arctic Cat

mrberka

Medlem
19 sept 2009
22
0
1
Skellefteå
Nu är det klart, snåltarmen visade sig i sista stund och det gjode att det blev en switchback 800 ist, men på så sätt sparade jag dryga 11lax så det får man hitta på något annat roligt me.

Nu hoppas man bara på minusgrader och det vita som brukar komma på vintern;)

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Nu är det klart, snåltarmen visade sig i sista stund och det gjode att det blev en switchback 800 ist, men på så sätt sparade jag dryga 11lax så det får man hitta på något annat roligt me.

Nu hoppas man bara på minusgrader och det vita som brukar komma på vintern;)
inte en dålig skoter det heller :) fin hybrid som smeker många mountainmaskiner ;)