Skoter på vatten.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Hur höga kammar är att rekomendera ?
Räcker 32mm kammar om man vill köra på vattnet?
Har aldrig varit ute på vattnet och tanken har slagit mig att man kanske skulle ha testat, speciellt nu när man är så skoter sugen =/

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
spekuleras väll lite i om man ska ha höga eller korta kammar? sj har jag 51 mm å de funkar hur fint som helst. kan köra från stillastående.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Beror ju lite på vad för maskin man har oxå. Känner en kille som körde mkt på vatten med sin edge X 600 -01, han kom fram till att på just den maskinen så var de inte att föredra högre än 32mm. Annars skyffla den in för mkt vatten i tunneln å mattan gick trögt. Men mkt under 32mm ville han inte hlr ha då de inte paddla tillräckligt då.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Min Venture 480 tf går fint på vattnet med sin 388 / 28mm matta :) även Nytron med 411 / 62mm matta går fint på vattnet.
Min John Deere går dock inte på vattnet nå vidare bra med sina järnkammar på mattan:mmph:

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
får man smyga in en snabb fråga. visst är det sämre om man sänker en 4t jämfört med 2t? vet inte om jag törs ut på nån större "sjö" :)

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
får man smyga in en snabb fråga. visst är det sämre om man sänker en 4t jämfört med 2t? vet inte om jag törs ut på nån större "sjö" :)
Ja det är inte alls lika smidigt att tömma en 4T på vatten, du måste byta olja i motorn oxå ett par gånger. Finns säkert ngn mer som kan svara på detta mer utörligt.

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Lånar tråden och frågar om Assaultens matta funkar på vatten? Har hört om nån som tävlat med en Assault men kommer inte ihåg om han hade orginalmatta eller bytt.

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
enligt amerikanarna så räcker det gott och väl med 32 mm, för det är oftast det dom använder där borta , de är för att man ska kunna köra och ta kurvor i högre hastighet utan att det ska börja sladda . Så go for it ! : )

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Är oxå mycket sugen på att testa, men dock ej med Rev;en pga feghet :) Så därför tänkte jag att gammlynexen kanske vill springa på vatten, eller tror ni den är både för lat och framförallt alldeles för tjock för sånna upptåg? I min värld så stämmer båda beskrivningarna ganska bra ( är alltså en 3800 rave jag har till mitt förfogande) :p

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Du vet inte av någon halvgrund å som du kan prova på då? Jag tänkte prova på ett ställa som är typ en meter djupt om typ 2 veckor. Man behöver ju inte direkt prova på en djup sjö första gången :) Jag tänkte köra med reven min med 44's kammat.

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Du vet inte av någon halvgrund å som du kan prova på då? Jag tänkte prova på ett ställa som är typ en meter djupt om typ 2 veckor. Man behöver ju inte direkt prova på en djup sjö första gången :) Jag tänkte köra med reven min med 44's kammat.
Jo det är väll de som är planen, men funderade om det ens va värt att prova med åbäket hehe.. Har man tråkigt i helgen så får nog lynexen darra i slidesen, va till å med å starta den idag :heh:

Annars blir de kanske reven, men kändes inge kul å tömma den på vatten å krångla.. Men vad vet jag hehe.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
För att vara första gången tyckte jag att det var en längre tur iaf haha =)

Finns fler bilder men orkar fan inte lägga upp fler =P

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Tjena! tänkte låna tråden lite :D
jag har en gammal yamaha 440 (vet faktiskt inte modellen...) som jag tänkte prova på vatten, om det ens är någon mening? det är en 28mm matta iallafall ^^

Tacksam för svar :D