Skoter till tjej på knappt 50 kg

Belle90

Ny medlem
30 jan 2014
4
0
1
Älvdalen
Hellu.
Jag ska köpa min första egna skoter och är helt vilse i djungeln. Sambon hjälper till så gott han kan men är mest hemma inom Polaris och Arctic Cat, och jag vet inte om det är något för mig riktigt.

Jag vill ha en liten, lätt och lättkörd skoter som går relativt bra både på led och i lössnö. Kanske mest i lössnö när det är en sån här vinter. Jag väger knappt 50 kg och vill inte känna att skotern är ute och åker med mig istället för tvärtom =p. Inget klumpigt, alltså.

Inte föööör liten motor dock, jag vill ju kunna ha den ett tag utan att tröttna.

Den får kosta högst 17.000, gärna nån tusenlapp billigare.

Tackar ödmjukast för svar ;).

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Polaris PRO rmk 600 med 36" framvagn måste vara det enklaste och lättaste ekipaget som finns i dagsläget.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Med tanke på en så begränsad budget begränsar ju ganska mycket hur nytt du kan hitta.

Men varför inte kolla på en så modern maskin runt 600cc som möjligt. Inom budget så är det nog bara korta eller möjligen halvlånga maskiner men i dagens mått ganska begränsad kamhöjd.

Vad gäller maskinvikt och hanterbarhet är den nog också ganska begränsat inom budgeten.
Men håll dig borta från trippel motorer finns ingen fördel för dig.

Sen kanske det kan vara ännu en utmaning att hitta något anständigt lokalt.

Så mitt tips får bli :

1. Hyr någon helg och försök spara till nästa säsong. Du skulle kunna hitta betydligt bättre kring 30k.

2.
Arctic Cat ZR / ZL 600 , Powder Special, Mountain Cat .
Polaris SKS / RMK
Skidoo Yamaha kommer inte på någon "lättare" modeller.
Lynx finns säkert något men har ingen koll.

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Lynx Enduro 500 Sp. Mer krut än i nån 550 fläkt men samtidigt lätthanterlig, går att hitt för just under 20k

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Hyr skoter istället. För den summan får du garanterat 5-10 helger hyrda och du kan testa dig fram mellan olika skotrar.

Fördelarna är garantier, försäkringar, du slipper skruva och framförallt att du får köra nytt. Nackdelen är att det kan kosta mer för samma antal mil men det räcker med ett haveri på en egen ägandes gammelskoter för att den kostnadsbesparingen ska vara uppäten.

Dessutom kan du finansiera inhyrningen av utrustningen med löpande kassaflöde, därmed slipper du kapitalkostnaden du har när du äger en skoter.

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Sks/rmk 5/6/700, eller yamaha mountin lite.

Men det är som johan säger, hade du haft runt30 tusen så hade du vart i territorium för en m5, cf600, rev chassie mm !

mycket svårare att hitta nått som är dugligt i dagens mått runt 20 än för runt 30 !