Skoter till tjejen för 10 000 kr?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej!

Jag fick ett ryck i veckan och sålde min skoterpulka. Tänkte att frugan skulle få köra skoter i stället för att åka pulka.

Min budget är vad jag fick för pulkan och lite till, max 10-11 kkr totalt. Mer går inte att skaka fram (pga hus, BMW, barn och andra roligheter).

Vad jag behöver är en robust o driftsäker "snömoppe". Fjädring har högre prio än mkt motor. Det är viktigt att tjejen gillar den (hon har kört skoter 2 gånger). Gillar hon den inte så blir den såld/bytt mot en pulka igen.

De maskiner jag har tittat på hittills är:

Ski-Doo Formula MX
Polaris Indy 500
Polaris Indy Trail
Lynx Cobra (svåra dock att hitta inom budget)
Yamaha CS 340
Yamaha Phazer II

Som sagt, driftsäkerhet och fjädring är prio ett. Och, det finns inga mer pengar, har redan lånat av lillasyrran... :rolleyes:

Tacksam för synpunkter på ovanstående maskiner, och förslag på andra!

Last edited:

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Du borde ju kunna hitta en exciter 570 för de pengarna också.

finns ju AC Prowler och AC Jag också.
Brukar man kunna se för de pengarna.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du borde ju kunna hitta en exciter 570 för de pengarna också.

finns ju AC Prowler och AC Jag också.
Brukar man kunna se för de pengarna.
:hmmmm: Kan önska dig lycka till med att hitta en EX570 för 10 papp som inte är lapp-trimmad/sönderkörd.

Men om du nu jagar en EX så sikta på en EX2'a. Kan väl gå att få tag på en hyffsad för 12-15 som kanske kan prutas till 10. Finns en på Blocket för 12.

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Med den budgeten så hade jag köpt en Yamaha utan att ens fundera på andra märken. Har haft Et340 och Phazer själv i min ungdom, och jag måste säga att det har varit hållbara skotrar båda två. Det är ju dock inte mycket till dämpning på dom maskinerna, men dom är lätta,lättkörda och otroligt slitstarka/driftsäkra.

Så det jag hade kollat på hade varit en äldre Yamaha kort och gott.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Någon Polaris, Indy 500 (med förgasare, EJ EFI!), Indy Sport 440, Indy 340 m.fl. Bra fjädring samt driftsäkra

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
lynx 92 börjar på ganska billiga och är trevliga skotrar, fast kanske är lite för klumpiga
sen har du Arctic Cat Cougar eller jag runt 93 kanske man kan hitta billigt. sägs vara trevliga skotrar det också.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
En prowler bör du hitta för under det priset inom kort. Det brukar finnas billiga som är helt kördugliga och det sitter dessutom fox-dämpare på den original :eek:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Vad less jag blir!

Nu har jag på två kvällar kört 50 mil för att kolla på två skotrar. En Lynx Cobra -92. En Polaris Indy Trail -89. Båda, enligt säljarna, "tjejkörda", väl underhållna och hyfsat fräscha.
Men gudibrallan vilket JUNK!
Lynxen var mekad och körd av familjens 15-åring, och i skick därefter. Ett stort antal taskiga lagningar med svets och ett allmänt bedrövligt skick.
Polarisen hade GÅTT AV! I bandtunneln, ungefär i höjd med där man har fötterna när man kör, var det på båda sidor breda, ca 2-3 dm långa sprickor rakt upp.

Folk får väl ha sönder sina maskiner bäst de vill, men VARFÖR I HELA H-VETE säger de ingenting, utan lurar ut folk att köra 25 mil i onödan!!!!! :evil::evil::evil:

Vi får se hur det blir. Kanske blir det en pulka ändå. Jag kan ju inte fortsätta åka runt länet och titta på sönderkört skrot.

Aah, skönt att få skriva av sig lite.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Fan så irriterande, kan ju vara värt att säga när du ringer att är inte skotern i skicket du säger så betalar du min bensin

Klart alla har olika uppfattning om vad bra skick är men du slipper iaf dom värsta lallarna om du säger det

Alternativt be om en massa bilder på skotern i fråga, jag har endast några få gånger köpt bil/skoter närmare än 50 mil och har inte blivit besviken och alltid kört dessa 2 saker

Vidhåller igen att du bör kolla på en phazer driftsäkrare finns inte

En gammal artic som någon skriver (är iaf enligt min åsikt) att kedja fast sig själv i verkstaden i vinter

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
vet inte hur mycket sanning det ligger bakom att arctic ska vara skräp. Köpte en ext 530 mc 91. För 10000 förra vintern och förutom en ny drivkedja så blev det ingen garagetid på 160 mil förra vintern. I sommar har jag lagt kanske 30-40 timmar på att renovera boggie och bygga om den lite. Men det var inget som var tvunget. Lätt-skruvade och trevliga. Skulle rekommendera den men tjejen tycker den e lite tung. Jag är helnöjd.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
När jag skulle hitta något lämpligt åt min fru för ca 10K så insåg jag ganska fort att jag var tvungen att lägga på mellan 5K-10K till för att få något som inte var helt sönderkört tyvärr.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
En bra tumregel är att kärringen skall ha en bättre maskin än en själv. Annars blir det inge åka av. Det eller pulka :)