Skoterenkät

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Hittade ingen tråd om detta.
Har avklarat hälften och frågorna och börjar fundera vad dessa frågor ska vara underlag till.
Känns verkligen som att det går att missbruka denna enkät för de som vill vinkla den så. Känner som jag vill sluta svara på dessa frågor när denna fråga dök upp.(tanken slog mig redan efter 5-6 st frågor).

Frågan det gäller är=
Fråga 14 – Hur ser de du känner på följande påstående: ”Det är okej att köra snöskoter även om man har druckit alkohol.”
-De flesta jag känner instämmer.
-Ungefär hälften av dem jag känner instämmer, den andra hälften instämmer inte.
-De flesta jag känner instämmer inte.
-Vet ej.

= Problemet tycker jag ligger i svarsalternativen, finns inget alternativ alls där man som i min kompiskrets definitivt är emot alkohol i samband med skoterkörning. Vet inte en enda som tycker det är okej med alkohol då man framför ett motordrivet fordon.

/en som vill ha ett fritt skoteranvändade så mycket som det går och där vi alla jobbar för att det ska få fortsätta vara så

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Många av frågorna var vinklade och svarsalternativen lika så. En del av frågorna var tvetydiga och då ligger tolkningsrötten hos den som vill använda svaren som kommer in.
Där det var de frågor som jag upplevde mest vinklade fanns det ingen möjlighet till egna kommentarer heller.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det finns ju möjlighet att skriva in övriga kommentarer sist i enkäten !

Denna typ av enkät har de använt tidigare, precis som du anser jag att svarsalternativen på vissa kärnfrågor är väl ledande dvs de verkar vara ute efter olika former av rubrikskapande svar typ att det finns viss tillåtande attityd till det ena eller andra.
Enkäten brukar vanligtvis poppa upp till kommande säsong i form av pressmeddelanden från NSR, Fjällsäkerhetsråd samt NV där de i mer eller mindre opinionsdrivande ordalag berör kärnpunkterna.

Man kan och bör ställa sig frågan om en webbenkät med kanske några tusental svar* kan anses vara representativt för Sveriges snöskoterförarkollektiv ?

*Senaste enkät höst 2015 var det 2065 svarande dvs enstaka procent av totala antalet snöskoterförare

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Ja alltid intressant m dessa vattenkammade enkäter. Utsläppen från skotrar frågar man lite om. Undra om enkätskaparna har koll på proportioner. En thai resa vs skoterkörning ?

Sedan är det inget alternativ som ifråga sätter de helt orimliga förbusdsområdena samt att det inte finns sammanhängande ledsystem av värde. Tänker tex på Kungsleden. För mig en rätt meningslös upplevelse att fylla i den. Kommentarsfälten var mest värdefullt