Skoterfrågor

Moon

Medlem
22 nov 2004
14
0
1
-
Ursäkta dessa dumma frågor som säkerligen är självklarheter för alla här men jag måste fråga.

1. Hur kan man låsa sin skoter? Brukar man parkera den ute bara precis som en bil eller krävs det garage?

2. Måste man besiktiga en skoter? Vad brukar försäkringar kosta ungefär?
(mxz 600 el 800)

4. Kan man köra överallt? Vad händer om man kör på asfalt eller i djup snö osv?
Får man köra var man vill eller finns det speciella vägar för skoter som man plogar upp på vintern?
 
E

ejwbegysv

Jag svarar lite kort på några av dina funderingar..

1. Man kan låsa sin skoter med speciella mattlås osv.. Vissa kedjar fast skotern i något robust osv.. Jag föredrar dock att ha skotern i ett låst garage.

Skotrar är väldigt lätta för en tjuv att ta, går den inte att starta så drar dom bara upp den på ett släp eller bogserar den efter sitt fordon.

De flesta nya skotrarna har s.k elektroniska nycklar som gör att skotern endast går att köra med rätt nyckel.. Men allt går att komma förbi för den som har kunskapen.

2. Du behöver ej besiktiga din skoter... Försäkringen kan variera kraftigt.. dock brukar 100 hk vara en magisk gränns för höga premier. (jag har t ex 16000kr/år i helförsäkring på min (24 år)).

4. Kör du på asfallt så sliter du en massa på din skoter, bla styrstål osv.. Kortare turer över en väg osv. får man tyvärr stå ut med.. Tänk på att du ej ska ha passagerare på skotern när du korsar en väg och max hastighet är 20 km/h enligt vår kära lagbok.
Kör du i djup snö så finns en risk.. Du kör fast.. :)

Skoterleder finns lite överallt, kolla med din skoterklubb på orten om dom har kartor. På vissa områden kör man med pistmaskiner på lederna för att få det jämt och slätt.
Finns massor med regler om vart du får köra osv.. Ett tips, ta förarbevis för snöskoter så lär du dig allt du behöver veta..

Lycka till!
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Självrisken vid ev. stöld kan bli ofantligt hög om man inte har godkänt mattlås. De finns att köpa hos samtliga återförsäljare.

Som alla maskiner mår de bäst av att stå i garage men många med mig har skotern ute med ett kapell på (mest för att slippa is och snö på dynan etc). Formsydda kapell är ganska dyra i inköp, försök få med ett vid köpet om det går. Man brukar dessutom palla upp skotern bak och köra runt mattan före och efter man kört för att rensa is och snö.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
om du kör på asfalt så sliter det väldigt mycket på slideskenor, styrstål + att en vätskekyld skoter (dom flesta nya) inte får någon kylning= den går varm efter ett tag
 
E

Ej medlem/Inloggad

Dyr försäkring

ejwbegysv skrev:
Jag svarar lite kort på några av dina funderingar..

1. Man kan låsa sin skoter med speciella mattlås osv.. Vissa kedjar fast skotern i något robust osv.. Jag föredrar dock att ha skotern i ett låst garage.

Skotrar är väldigt lätta för en tjuv att ta, går den inte att starta så drar dom bara upp den på ett släp eller bogserar den efter sitt fordon.

De flesta nya skotrarna har s.k elektroniska nycklar som gör att skotern endast går att köra med rätt nyckel.. Men allt går att komma förbi för den som har kunskapen.

2. Du behöver ej besiktiga din skoter... Försäkringen kan variera kraftigt.. dock brukar 100 hk vara en magisk gränns för höga premier. (jag har t ex 16000kr/år i helförsäkring på min (24 år)).

4. Kör du på asfallt så sliter du en massa på din skoter, bla styrstål osv.. Kortare turer över en väg osv. får man tyvärr stå ut med.. Tänk på att du ej ska ha passagerare på skotern när du korsar en väg och max hastighet är 20 km/h enligt vår kära lagbok.
Kör du i djup snö så finns en risk.. Du kör fast.. :)

Skoterleder finns lite överallt, kolla med din skoterklubb på orten om dom har kartor. På vissa områden kör man med pistmaskiner på lederna för att få det jämt och slätt.
Finns massor med regler om vart du får köra osv.. Ett tips, ta förarbevis för snöskoter så lär du dig allt du behöver veta..

Lycka till!
Ville bara fråga vad du har för försäkringsbolag/skoter. Jag har en 800 rev summit 04:a och betalar ca 3500kr per år uppdelat i kvartalet i helförsäkring med Susab. Hade folksam innan och fick en försäkring på ca 11000kr. Självrisken var lite högre på Susab, men prisskillnaden var så stor att jag anser att det lönar sig.
 
E

ejwbegysv

Folksam, som var billigast (!) för mig när jag ringde runt förra året..

Fördelen med folksam är att jag endast betalar för vinterhalvåret, övrig tid så har jag bara garagefösäkring.. t ex IF måste man betala hela året.. Så folksam blir alltså 16000 / 12 = 1333 kr mån. 1333 * 5 mån = 6666 kr per år för mig.

Försäkringsbolag gillar tyvärr inte mig än.. Jag har dyrt på allt... får betala nästan 10 000kr/år för en liten skruttig opel kadett från 1989.